Rabu, 3 Jun 2015

Manisnya Cinta di Kappadokiyya 2: Goreme Open Museum

Wow. Today is 3rd June 2015.

I am A proud  34-year-young woman.

Ahem.

Wishlist: -

Alhamdulillah, i have all that i need for now. Semoga Allah tidak putus memberi rezki pada aku dan keluarga. Rezki kesihatan yang baik, rezki harta benda yang berkat, rezki kasih, cinta dan sayang dari suami, anak, adik beradik dan keluarga. Terima kasih Allah SWT.

Amin.

Untuk celebrate hari yang best ini, jom sambung entry Turkey. kikiki. Ini adalah sambungan dari SINI

Kami check in bilik dan bersenang lenang sekejap untuk hilangkan penat naik bas dari Kayseri ke Goreme. Perjalanan dari Kayseri tu adalah dalam sejam lebih kot.

SO next agenda kami adalah tentunya mengisi perut yang dah berkeroncong la kan. Tadi dalam bas makan coklat ehsan pakcik driver jea. Yang best dekat Turki ini, semua restaurant memang halal la kan. Kami memang x bawak banyak stok makanan masa travel kali ini sebab tau makanan memang sgt senang nak dapat.

Range harga kalau kebab tu dalam 7-10 lira. Depends on jenis. Kalau menu lain let say macam set kofte(meatball), iskander etc range dalam 15-18 lira. Setiap menu tu memang akan dihidang skali dengan roti2 potong. Makanan ruji kat sini memang rotila kot.

Bila perut dah kenyang dan dapat balik tenaga nak berjalan ni, maka kami pun meneruskan perjalanan ke Goreme Open Museum. Masa perjalanan dari pekan Goreme ke Open museum ni aku rasa dalam 20-30 minit sebab dalam sebatu juga la nak jalan. Ikut orang dan cuaca pada masa tu kot. Masa kami pegi ini winter, suhu dalan -5 ke 5C, so memang sedap la nak jalan walau jauh pun. Tp kena pakai full winter outfit la. Skali angin lalu...kuss semangat. Kalau masa musim panas, kawasan ini memang agak terik dan kering. So mungkin ada sedikit azab la berjalan masa tu. Mungkin.
Sebelum gerak ke Open Museum tu, kami jalan-jalan dulu pekan kecik dia. Memang x ramai pun orang. Kedai pun tak semua bukak. Waktu tu dah dalam pukul 2pm rasanya.

Selesai jenjalan pekan Goreme yang kecik itu, kami meneruskan perjalanan ke Open Museum pula. Sepanjang perjalanan, korang akan dihidangkan dengan permandangan bukit/bangunan yang unik. Bukit-bukit yang rupanya jadi begini sebab hakisan angin la pada tanah-tanah di sini. Dari segi geografinya, Goreme ini memang berada di tengah-tengah Turki, wilayah Anatolia ini. So angin dari barat dan timur TUrki ini akan bertemu dan berpusing-pusing di sini.  Dalam ratusan dan ribuan tahun perkara ini terjadi, maka terbentuklah struktur tanah yang sebegini rupa.
Bukit/bangunan yang terhasil dari hakisan angin ini telah dijadikan rumah atau tempat berlindung bagi penduduk di daerah ini sejak seribu tahun dulu. SO tak mustahil, kawasan ini termasuk dalam UNESCO World Heritage Site.

Ada juga hidupan lain.
Di antara spot yang ditempuhi. Tetiba ada pokok tembikar ini. Purposely utk create photobooth di sepanjang jalan ini.
Tak tau siapa empunyanya. Out of nowhere boleh ada basikal tua ini

Road surface memang macam ini supaya tidak licin jika ada salji. Jalan sedikit landai ke atas. Kalau tetiap hari boleh tonggek
Iya..sejuk sangat especially bila angin menghembus ke pipi

Haa yang ini yang paling tak boleh blah. Tak pasal2 alien pun nak interframe kat tepi jalan ini ;p
Setelah hampir 30 minit kami berjalan, maka sampailah kami ke tempat yang dituju. Tiket masuk ke Goreme Open Museum ni dalam 20 Lira. Sesapa yang bawak kereta ada tempat parking disediakan. Kena bayar ke tak, aku tak sure. Kalo bayar pun minimal je kot.

Hari dah petang. Dalam Jam 3pm. Memang tak da orang sgt masa ini. Mungkin masa tutup pun pukul 5pm

Goreme Open Museum ini sebenarnya rangkuman beberapa gereja gua yang ada di Kappadokiyya. Kebanyakannya wujud sejak era Byzantine lagi. Kalau tengok lukisan-lukisan yang ada di dinding-dinding gua memang ada seni byzantine kuno. Zaman dulu sebelum Islam mekar berkembang di Turki, di sinilah tempat bangsa kuno Hitte mengamalkan ajaran agama Christian mereka.
:-)

Kami ambil masa dalam sejam lebih juga untuk explore Open Museum tu. Musim sejuk, waktu siang dia singkat. So dalam jam 6petang dah gelap pekat. Oleh sebab itu, pukul 5pm dah kena gerak balik sebab nak menapak balik ke pekan Goreme tu agak jauh juga kan. Kami di antara orang yang terakhir meninggalkan kawasan itu dan berjalan berdua-duakan sepanjang balik agak mcm romantik gak la. kikikikii Kebanyakan orang yang datang ikut tour agent skali dengan bas. So tinggal kami berdua je yang gigih berjalan kaki balik ke hotel ;p

Akan di sambung kemudian.

5 ulasan:

1. Assalam..

Mas Zuber..masa pergi ni bulan berapa eh?

BalasPadam
  2. Assalm Mas
    Bestkan dok bilik gua tu.
    Akak dulu nginap di Nomad Cave
    Dia punye mix apple tea, sedap giler..dok ulang jer sebab free...

BalasPadam
  3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

4. Part ais kat pagar tu lawanya!