Jumaat, 12 April 2013

Permohonan Insurans Perjalanan bagi Penjawat Awam



Jika berniat untuk keluar negara, maka haruslah (tak jatuh hukum wajib tau) anda untuk mendapatkan Insuran Perjalanan. Tak semua negara yang aku pernah pergi, aku apply insuran perjalanan ini. Aku pilih juga negara mana yang aku rasa perlu untuk dibuat insurans. Sebelum ini, aku hanya pernah buat insurans masa aku nak ke India sahaja. Yang lain-lain, memang konfiden mungkin takkan jadi apa-apa. (Nasib baik memang tak jadi apa-apa, insaf sudah..)

Tapi untuk projek kembara aku yang akan datang, aku buat juga insurans dengan menggunakan privilege sebagai penjawat awam. Macammana?

1. Isi Borang Permohonan Keluar Negara 

Bagi tujuan ini, sila baca Surat Pekeliling Am Bilangan 3 Tahun 2012 dan isi borang yang terkandung di dalam pekeliling tersebut, Lampiran 1 dan 2. Hantar borang kepada bahagian pentadbiran jabatan masing-masing untuk mendapatkan kelulusan dari pihak yang sepatutnya. 

Bagi sesetengah jabatan kerajaan, pihak pentadbiran mereka akan menguruskan semua sehingga polisi insurans yang dikehendaki diperolehi.

TETAPI, amalan ini malangnya tidak dipraktikkan oleh semua jabatan kerajaan. Seperti di jabatan aku, aku perlu beli sendiri polisi insurans yang diperlukan dan claim balik bayaran tersebut selepas tamat perjalanan nanti.

2. Beli Insurans dari panel insurans yang dilantik oleh kerajaan

Selepas borang permohonan yang diisi  mendapat kelulusan dari Ketua Pengarah/ KSU masing-masing, maka bolehlah terus membeli insurans perjalanan yang diperlukan. Panel Insurans yang dilantik oleh kerajaan buat masa ini adalah HSBC Amanah Takaful. Apa yang perlu dibuat selepas mendapat kelulusan keluar negara?

a) Sila telefon panel insuran di no: 03-27133931
b) Maklumkan tarikh perjalanan dan negara-negara mana yang ingin dituju
c) Panel insurans tersebut akan menyatakan nilai insurans yang perlu dibeli, untuk kes aku, untuk ke Hong Kong-Macau-China-Vietnam selama 15 hari, polisi yang perlu dibeli adalah RM51.00 sahaja (Classic Plan)
d) Bayar secara online / Cash deposit kepada akaun Public Bank: 3992415411
e) Selesai bayaran, faks kepada panel insurans tersebut 2 dokumen yang diperlukan iaitu slip bayaran berserta Borang Permohonan yang diluluskan. Perlu dinyatakan bersama Nama Penuh dan juga No. IC di dalam borang yang difakskan. No. Faks: 03-27110887
f) Sejurus selepas slip bayaran dan borang tersebut diterima, polisi insurans akan diproses dan akan diemel kepada pemohon.

Tak sampai 30 minit polisi insurans itu diproses dan diemel terus kepada kita. Sangat effisyen okeh!
Coverage Insurance Policy_ Basic Needs
3. Tuntutan bayaran insuran yang dibeli

Tuntutan bayaran terhadap polisi insurans yang dibeli boleh dibuat terhadap jabatan masing-masing. Prosedurnya seperti biasa kot. Sebelum ini aku tak pernah claim apa-apa lagi, tapi kali ini InshaAllah aku akan claim selepas trip aku habis nanti. Kedekut? Hahaa gunakan kemudahan yang ada dengan sebaiknya. Tapi harus diingat, claim untuk insurans perjalanan ke luar negara ini hanya boleh dibuat setahun sekali sahaja. Jadinya pepandailah pilih negara mana yang nak dibeli polisi insurannya secara percuma!

27 ulasan:

  1. Kebetulan memang tgh cari info untuk buat insuran perjalanan, pucuk di cita ulam mendatanglah jawabnya.

    Thanks for sharing :)

    BalasPadam
  2. bagi guru, insurans perjalanan ini kena mohon bersama dgn surat permohonan lawatan persendirian ke luar negara. Biasanya pihak sekolah akan uruskan dgn JPN. selepas borang lengkap.

    BalasPadam
  3. dan utk penjawat awam, jika nak keluar negara atas urusan persendirian, kena mohon kebenaran, jika tidak tindakan tatatertib dikenakan. ada dlm pekeliling jpa. sekadar berkongsi maklumat.

    BalasPadam
  4. Akak biasanya akan apply insurans ni walaupun setahun sekali jer pun. Sebab kalau tak mohon, burn cam tu aje. Tempat kerja akak biasanya diaorg yg cari insurans tu, akak just isi borang jer...tau tau dah dapat polisinya..

    BalasPadam
  5. kepentingan insurance macam ni memang tak dinafikan. Bagi kes penjawat awam yang tersadai di luar negara, disebabkan kes kemalangan, kecurian dsb, Wisma Putra akan sedia maklum sekiranya kita ada kecemasan. Thats why selain kebenaran pegi overseas, insurance sekurang kurangnya dpat membantu meringankan beban. Rasa kalau nak pegi negara yang berisiko, akak pun akan guna kemudahan ni (gomen bayar later) eheheheh, selama ni beli insurance tak penah claim huhu.

    BalasPadam
  6. Right here is the right website for anyone who wants
    to understand this topic. You realize so much its
    almost tough to argue with you (not that I really will need to…HaHa).
    You certainly put a new spin on a topic that's been written about for decades. Excellent stuff, just wonderful!

    Also visit my weblog; click through the next document

    BalasPadam
  7. Wonderful goods from you, man. I have bear in mind your stuff previous to and you're just extremely excellent. I actually like what you have bought right here, really like what you are stating and the way in which during which you assert it. You make it entertaining and you continue to care for to stay it wise. I can not wait to learn far more from you. That is really a tremendous web site.

    Here is my website; Michael Kors Canada

    BalasPadam
  8. Wow, superb blog format! How lengthy have you ever been running a blog for?
    you make running a blog look easy. The overall glance of your website is fantastic, let alone the content material!



    Here is my page ... http://www.goldandgoldcoins.com/necessary-elements-in-modcloth-coupons-across-the-usa/

    BalasPadam
  9. These are genuinely impressive ideas in regarding blogging.
    You have touched some nice points here. Any way keep up wrinting.


    my website ... http://www.hvacsimulator.net/index.php?title=Sports_Clothing_And_Where_To_Find_The

    BalasPadam
  10. I'm not sure why but this weblog is loading extremely slow for me. Is anyone else having this issue or is it a issue on my end? I'll check back later and see if the problem still exists.


    Also visit my web-site Abercrombie & Fitch

    BalasPadam
  11. terima kasih banyak2 sebab saya memang malas sgt2 nak buat urusan ni semua sebab malas nak ambil tau tapi bila baca blog ni okla sangat membantu, lepas ni memang kena buatla urusan insurans semua. p/s:sebenarnya nak mohon luar negara pun tak pernah buat, pi sana diam2 je

    BalasPadam
  12. salam..bagaimana pula kalau urusan rasmi?..da tak pekeliling khusus?sila jawab segera..

    BalasPadam
  13. Kalo urusan persenal (sekadar melancong) boleh claim jgak tak.?

    BalasPadam
  14. kenapa permohonann saya tak diluluskan, induran keluar negars

    BalasPadam