Isnin, 6 Januari 2014

Istanbul - Cappadocia - Kayseri: CouchSurfing

Pengalaman pertama aku dengan CouchSurfing bermula di Delhi dan Kashmir. Memang seronok berjumpa dengan orang tempatan, menyelami apa yang sebenarnya mereka rasa dalam menempuh kehidupan yang lain dari kita di sini. Kita tidur di rumah mereka, kita kongsi apa yang mereka makan dan all good and bad stories. 

Sebab itu, untuk trip honeymoon kami, aku suggest untuk try ber-couchsurfing di sana. Especially di Kayseri, SEBAB accommodation di sana agak mahal berbanding di Cappadocia and based on observation aku, orang turki ini agak peramah. Setelah mendapat green light dari suami, maka bermulalah Host hunting aku di Kayseri.

Aku postkan Itinerary ini di account CouchSurfing aku:
"Hi!!
We are an avid travelers from Kuala Lumpur, Malaysia. Both of us are in construction business but traveling the world is always be top priority and we love to write about our travel in our blog,
www.danarif.com/blog and also theponderofme.blogspot.com.
We are just married and planning to have our honeymoon in Turkey for a week. We plan to spend 3 days in Istanbul and the rest in Cappadocia and Kayseri. Would love to meet few CSers along the way or maybe some of you can offer us a place to stay and chit chat. Would glad to meet and get to know the local people thou.
Do leave us with some good news! Kayseri and Istanbul Aku Datang!"
and guess what, aku terima banyak jemputan dari CSer dari Istanbul dan Kayseri! Bagus sangat depa ni!

Di antara yang telah meng-offer kami:




We will meet both of them, InshaAllah.
This is the sweetest invitation that i've ever got!
Ini adalah di antara sebahagian jemputan yang kami dapat. Setelah membuat background check bagi setiap host (Ini adalah sangat penting okeh) , maka kami decide untuk berjumpa beberapa orang dari mereka. 

Aku harap pengalaman CS yang akan aku dapat di sana nanti semuanya indah-indah. CS project is awesome if you really know how to benefit from it.

Best advice: Try it!

7 ulasan:

  1. wowww! best ni..
    saya nak try!
    keep up dating ya Mas :)

    BalasPadam
  2. saya tak penah cube cs ni. Takut.. Tak tahulah bila kenyakinan tu akn dtg.btw,enjoy ur trip n u find a reliable couch surfer.look forward to hear ur stories

    BalasPadam
  3. saya tak penah cube cs ni. Takut.. Tak tahulah bila kenyakinan tu akn dtg.btw,enjoy ur trip n u find a reliable couch surfer.look forward to hear ur stories

    BalasPadam
  4. sy xpernah cuba. mcm best jugak je nk berbuat demikian. thanks for sharing kak

    BalasPadam
  5. Best! nk try la satu hari nanti bersama anak dan suami tersayang hehehe...

    BalasPadam
  6. macam best CS ni...tp belum ada keberanian lagi...mayb later nak kena try juga..hehehe =D

    BalasPadam