Isnin, 15 Jun 2015

Manisnya Cinta di Kappadokiyya 3: Cappadocia Green Tour_1_Goreme Panorama+Derinkuyu Underground City

Awas: Entry ini banyak gila gambo. Sambungan dari SINI.

Hari kedua di Kappadokiyya, kami pilih untuk join arranged tour yang memang disediakan oleh tourism board di sana. Ada 2 main routes yang biasanya orang berminat untuk join. Yang pertama adalah Green Tour, which cover mainly the sourthen part of Cappadocia. Tempat yang kita akan pergi Goreme Panorama, Derinkuyu Underground City, Ihlara Valley, Selime Monastry and Pigeon Valley. Dan yang kedua adalah Red Tour, cover bahagian utara cappadocia, which are goreme open museum, cavusin old cave village, pasabag, uchisar castle, devrent valley and urgup 3 beauties fairy chimney. Kedua-dua tour ni harga dalam 100 lira/orang.

Kami tanya bebetul kat mamat hotel yang kami menginap tu, mana yang lebih berbaloi untuk amek, dan dia suggest amekla Green Tour. Sebab kebanyakan tempat adalah luar goreme dan sgt mahal kalo kita nak pegi sendiri2. Red Tour kebanyakkan dalam bandar goreme sendiri, even open museum pun kami boleh jalan kaki ke sana. So kami decide untuk amek yang Green Tour dan memang sangat puas dengan outcomenya.

Pepagi buta dalam pukul 9.30am, sebuah van 16-seated, datang jemput kami di hotel. And then, van tu juga akan singgah hotel-hotel lain untuk amek penumpang yang lain. Dalam kol 10am aku rasa baru abis amek orang then start perjalanan ke destinasi pertama kami iaitu Goreme Panorama. Masa kami sampai, tempat ni masih lagi kuat berkabus. Sejuk memang sejuk la kan. Sedap je nak menempel ngan suami ke mana-mana kan. Pemandangan memang seluas alam la. Akan nampak seluruh wilayah Goreme katanya. 

Menda ni depa jual 1 biji 1 lira. aku beli 1. :-)
Winter Sonata tak?


Ahem sgt
Uchisar Castle nampak dari sini katanya. Entah yang mana gamoknye.
Di antara benda-benda yang dijual di sini
Evil's eye. Depa percaya jika ada benda ini, ia boleh menyelamatkan kita dari mana-mana kejahatan. hmm percaya?
Next destination, Derinkuyu. Perjalanan ke bandar metropolis bawah tanah ni amek masa dalam 50 minit juga la dari Goreme. Jauh juga sempat tidur lagi dalam van. Sesampai je sana, terus la tour agent kami, namanya Hemeeda tu cerita history bandar ini. Secara keseluruhannya, Derinkuyu ni terdiri daripada 8 tingkat bangunan bawah tanah. 2 tingkat pertama katanya dulu di simpan segala jenis binatang ternakan. Dan 6 tingkat selebihnya untuk penempatan orang. Metropolis ini wujud sejak seribu tahun dulu. Kebanyakannya adalah orang Christian la yang menyorok semasa zaman Uthmaniyah dulu.



Tu dia, pintu semulajadi. maha berat

Source of natural light
Kalau nak diikutkan, hanya 30% dari keseluruhan metropolis ini yang dibuka untuk orang awam. Usaha-usaha penggalian masih lagi dijalankan even sampai ke hari ini. Nak tunjuk, betapa besarnya kawasan metropolis bawah tanah ini. Kalau dulu selain Derinkuyu ini dijadikan tempat untuk berlindung dari tentera Islam masa zaman kegemilangan Uthmaniyah di Turki, ia juga menempatkan kilang wain, tempat pembaptisan, bilik-bilik mesyuarat, sekolah, dapur, gereja, telaga dan kubur. Walaupun disebut kubur ada di sini, namun sehingga kini tak jumpa satu rangka pun yang ada di sini semasa penggalian dibuat. Mungkin belum jumpe lagi kot. Hameedah tu ada juga cakap, tempat ini boleh memuatkan 20,000 orang pada masa yang sama. Tak dapat aku bayangkan sebenarnya, betapa penuhnya orang dengan cahaya yang suram-suram gelap dalam tu.
Bertindak sebagai dapur memasak



Suhu di bawah tanah ini adalah lebih panas berbanding suhu dipermukaan tanah. Itu adalah advantage la sebab di Cappadocia ini, kalau musim sejuk memang agak melampau sejuknya. Duduk bawah ni at least boleh menghangatkan sikit badan tu secara semulajadi.

Setiap rumah di atas tanah yang ada di sekitar kawasan ini dipercayai ada terowong rahsia untuk ke bandar bawah tanah ini. Adalah dipercayai juga terdapatnya satu terowong rahsia sepanjang 8 km untuk menghubungkan Derinkuyu dengan satu lagi metropolis bawah tanah yang dikenali sebagai Kaymakli. Pada aku memang unik kewujudan bandar bawah tanah ini. So korang, apa lagi, sebelum bandar ini hancur akibat gempa bumi ke apa ke, lebih baik korang masukkan tempat ini dalam wishlist masing-masing.
Cross-Section Derinkuyu
Di antara souvenir yang dijual di luar Derinkuyu
Selepas habis explore Derinkuyu Underground City ini, kami meneruskan perjalanan ke Ihlara Valley untuk aktiviti trekking. Yay!!

Akan di sambung kemudian. :-)

13 ulasan:

  1. Saya memang aim nak ke Cappadocia ni kalau gi Turki...hihihih
    Naik tak hot air balloon ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Masa kami pegi ni very foggy. so xde hot air ballon yang beroperasi. Tapi kalo ade pun, x mampu kot rasanya. rege 100euro/person.

      Padam
  2. wow! interface baru akak.... best... tahniah akak sebab update blog... (dah lama menanti cerite akak). hehe

    BalasPadam
  3. woow..xsabar nk g turki ni..bole tau x harga pakej green tour ni dan ambik kt mna?

    BalasPadam
    Balasan
    1. harga dalam 100 lira/person. setiap hotel di goreme akan ade tour ini. just tanya je depa.

      Padam
    2. ok..tq..any tips yg sudi dikongsi?

      Padam
    3. No rushing, just enjoy the view with your own pace. Happy travelling!!

      Padam
    4. No rushing, just enjoy the view with your own pace. Happy travelling!!

      Padam
  4. OOOO memang bawah tanah ke??? Skerinya!

    BalasPadam
  5. Assalamualaikum,
    waaaaaa bestnya!!!

    BalasPadam
  6. menariknyaa.. thank you for all the info.
    nak tanya, lepas dah amek green tour pakej tu, tempat2 yg kita pergi tu dah tak payah bayar apa2 lah ye?

    BalasPadam