Rabu, 14 Mac 2012

TO AAX Move Enquiry Team_ Hampir hilang sabor den!

Entry ini ditulis atas dasar mahu kongsi apa yang aku rasa dan terkesan dengan macammana AirAsia X Move Enquiry Team handle kes-kes dari masalah yang AAX cari sendiri dengan membatalkan certain route diorang demi business opportunity di tempat lain. Aku sebenarnya ok jaa dengan decision diorang tue, tp mana2 yang konon-kononnya VALUED GUEST yang terlibat nie kena la diberi RESPONSE YANG SEBETULNYA. itu jea.

First Emel yang aku dapat dari AAX pasal diorang nak cancel flight Delhi-KL adalah pada:
From: AAX Move Enquiry <aax_move_enquiry@airasia.com>
To:
Sent: Tuesday, 24 January 2012, 10:34
Subject: URGENT AirAsia X Flight D7-173 DEL-KUL 31MAR12 CANCELLED
dalam emel tue AAX ada bgtau option yang aku boleh pilih. Diantaranya,

1. aku cancel terus flight balik ke Malaysia itu (which aku rasa sangat tak logik sebab aku dah confirmedkan tiket pegi kot, 20th mac, dan HARUSLA aku nak tiket balik kan kan??)

2. kalo aku nak balik juga Malaysia, aku bole transfer ke alternative carrier, Malaysia Airlines, diorang kasi tarikh balik yang sama, 31st March, cuma masa tue lain sikitla, sepatutnya kalo dengan AAX aku balik kol 2 petang, tapi dengan MAS aku balik kol 12 tengahari. Aku takde problem pasal tue. lap 2 jam awal jaa.

Jadinya, aku telah mereply emel diorang pada keesokkan harinya dengan memilih option yang kedua:
From: mas zuber [masz_overmars11@yahoo.co.uk]
Sent: Wednesday, January 25, 2012 6:08 PM
To: AAX Move Enquiry
Subject: Transfer to MAS date: 31st March 2012 (booking no L6CVRP and B2DKYL)
Selesai aku emel option yang aku pilih tue, punya la lambat aku nak dapat feedback balik dari AAX Move Enquiry Team tue. Tapi diorang reply juga selepas 23 hari. tq
From: AAX Move Enquiry <aax_move_enquiry@airasia.com>
To: mas zuber <masz_overmars11@yahoo.co.uk>
Sent: Saturday, 18 February 2012, 6:12
Subject: RE: Transfer to MAS date: 31st March 2012 (booking no L6CVRP and B2DKYL)
aku share sikit content emel tue di sini.
Dear Valued Guest,
Thank you for emailing AirAsia X

Please be advised that we have escalated your request to MAS reservation team hence will revert to you as soon as possible on the confirmation.

Once again, we are truly sorry for the inconvenience the flight cancellations have caused.
Regards,
Kogi  
Preflight Team
AirAsia X Sdn Bhd
 DAN ITULAH LAST EMEL YANG AKU DAPAT DARI PREFLIGHT TEAM AAX PASAL TUE.

Since aku dah nak bertolak minggu depan ke Yindia, jadinya of coursela aku NERVES gak pasal TIKET NAK BALIK KE TANAH TUMPAH DARAH TAK CONFIRM2 LAGI KAN.

Maka aku emel balik pada AAX Move Enquiry Team 3 kali. 3 kali ok!

1st:
To: AAX Move Enquiry <aax_move_enquiry@airasia.com>
Sent: Wednesday, 7 March 2012, 10:00
Subject: Re: Transfer to MAS date: 31st March 2012 (booking no L6CVRP and B2DKYL)

2nd:
From: mas zuber <masz_overmars11@yahoo.co.uk>
To: AAX Move Enquiry <aax_move_enquiry@airasia.com>
Cc: "tonyfernandes@airasia.com" <tonyfernandes@airasia.com>
Sent: Friday, 9 March 2012, 14:56
Subject: Fw: PLEASE RESPOND ON THE TICKET PROGRES (DELHI-KL): Transfer to MAS date: 31st March 2012 (booking no L6CVRP and B2DKYL)

3rd:
From: mas zuber <masz_overmars11@yahoo.co.uk>
To: AAX Move Enquiry <aax_move_enquiry@airasia.com>
Cc: "tonyfernandes@airasia.com" <tonyfernandes@airasia.com>
Sent: Tuesday, 13 March 2012, 08:53
Subject: Fw: PLEASE RESPOND ON THE TICKET PROGRES (DELHI-KL): Transfer to MAS date: 31st March 2012 (booking no L6CVRP and B2DKYL)

TAPI YANG AKU FRUSTRATED SANGAT, HANYA AUTO GENERATED REPLY JEA YANG AKU DAPAT.
"Thank you for emailing AirAsia X. Please note that your request will be processed and we’ll revert with an update soonest possible. "
Cuak juga, sebab aku dah nak pegi 20hb. Hari ni dah 14 hb. Kurang dari seminggu kan?

ADOI, aku try telepon AIR ASIA CALL CENTRE yang 1 minit RM 1.95 tue, tp langsung tak dapat cakap ngan memane officer dia. dengar iklan jaa..Abis billing aku bulan nie. Kalo nak tanye Counter memane AA, orang yang dok counter tue tak tau apa2. 

JADINYA AKU MACAM TAK TAHU NAK REFER SESAPE LAGI NIE. Nak kata aku tak tanya via emel, aku dah buat. 

AGAK2 APA LAGI YANG AKU BOLEH BUAT NIE SEBELUM 20HB MAC NIE?

Kepada orang Air Asia yang mungkin terbaca entry blog aku nie, sila kasi feedback, tolong aku macammana nak solve masalah ini. LAMBAT SUNGGUH AAX Move Enquiry Team nie untuk kasi respon yang sepatutnya. Aku tahu diorang handle berjuta guest, tapi come on la, yang nie kes dah lambat sangat dah nie weh. AT LEAST UPDATE LA PROGRESS PADA SETIAP CUSTOMER. idak le customer tertanya2.

Kepada kawan-kawan blog yang dikasihi sekalian, mungkin korang ada solution lain yang boleh korang cadangkan?

sekian sudah rintihan hari ini.

24 ulasan:

  1. omg! ni dh melampau! email pun tak jalan! kena masuk paper ni!

    aduh...camne ni tiket balik? social networks might work...try la jugak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. dah try FB and twitter, tp ayat standard yg diberi.

      adus.

      Padam
  2. Mas, ko jgn buang masa la call AAX call center. Si Azran tu dah ckp dah, memang wasted, sb diorg sendiri pun tunggu itinerary baru dari Mas. Skrg ni diorg process by batch, ie date semua. Sb tu ko dpt email lain2. Cer ko try twit si Azran tu. Macam aku ari tu, diorg call, confirmkan tarikh pegi dan balik, tp diorg dh ckp awal2, new itinerary amik masa sikit nk antar baru, sb diorg kena tunggu MAS keluarkan iti tu, lepas tu baru diorg send kat aku. Sekian melaporkan. So ko jgn buang masa call/email, terus twit si Azran tu, dia cekap sikit balas2 twit ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Na, aku faham diorang tengah tunggu itinerary dari MAS, tapi lambatnye? aku send option aku sejak 25 Januari tue. kalo process batch by batch, sepatutnya, aku yg nak fly minggu depan nie batch yang terdahulu la kan. masalahnye takde sorang pon dari AAX preflight team ke ape ke yang call aku inform updates. tp thnx to suggest pasal tweet skali ke azran. aku baru dapat call dari Air Asia utk kasi diorang masa check pasal mende nie. lagi 2 jam diorang akan call balik...hmmm harap2 aku nye tiket tak tertinggal laaa....kalo tak kene join la sesape tido kat railway station+airport, kes tak dapat balik mesia..owhhh tak dapat bayangkan...

      Padam
  3. try on facebook - airasia, and acc twitter.. jap tgk ape bleh dibuat..

    BalasPadam
  4. facebook done. twitter done. nak twit azran plak :D

    BalasPadam
  5. dah twit to azran! thanks blueewoke :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. insaf....kena ada twitter account gak yg activeee

      Padam
  6. Facebook AirAsia - Done
    Twitter - @AirAsia , @askairasia - Done

    Azran? blueewoke bleh tolongkn kot..

    harap cepat laa dpt respond nye ye..

    BalasPadam
  7. yeah hopefully. his last tweet adalah 19hrs ago!

    BalasPadam
  8. aduishhh
    parah jugak tu
    buatnya masa nak balik tetiba mas kata takde booking.. camno tu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. brite terbaru:

      Ticket dah secure. cuma e-ticket belum dapat lagi. fuhh lega.

      Padam
  9. gile laaa..
    kalau semua tak jalan jugak..masuk aduan rakyat la..
    patutnya utamakan la kes2 mcm ni.. tak profesional lansung lah diaorg ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Air Asia dah call, inform tempat dah ada, cuma eticket dia akan emel sebelum berangkat. fuhh lega.

      Padam
  10. Komen dalam paper, FB. Confirm AA panas bontot..

    Anyway, Alhamdullilah..baca your last comment, kata dah ada ticket nya...

    Rasa risau pulak kalau nak beli tiket ke CHC..sebab AAX pun akan stop route ke sini bulan 6 nanti

    BalasPadam
    Balasan
    1. itula..saya anticipate mende ini akan jadi juge pada orang lain..

      dah angan2 nak pi NZ terpakse dikuburkan..

      Padam
  11. wow, I'm sorry to read this. I read your NZ trip at your blog, and now same things happened for my Sept flight to NZ :(
    worst case, they don't even flight us to NZ, only arrived at Australia, and you must paid Aus - Chc fare by yourself.

    crazy AA really... hope you can get your tickets right on time, please keep updates, so we now how long AA postponed our ticket/refund.

    cheers.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hi suhanti,

      I think u might read other people's blogs related to NZ, not from me because I never been there.

      nways, so sorry to hear that u have to add some more money(@ your own cost) for the connecting flight OZ-Christchurch. I thought the options given wont affect any additional cost. the paper said so.

      so u better check again with the pre-flight team. Get confirmation from them. im sure there's no additional cost will incur..

      Padam
    2. haha...sorry for the wrong blog address. :D

      anyway, it's true that we have to paid ourselves from OZ to NZ! That's so stupid airlines. have you got your ticket from MAS?

      Padam