Jumaat, 28 September 2012

NorthIndiaBackpacking 11: Delhi - Sarojini and Bhopal Shatabdi

Hi semua,

Apa yang best duduk di sini, di Sri Iskandar, aku ada banyak masa terluang di waktu malam untuk karang entry! Maklumla..nak tgk tv, astro mmg xde..limited choices, geng nak lepak minum ke ape ke mmg tak mandang juge. Makanya, update entry la korjenye aku di sini.. :-)

Ini adalah sambungan entri dari
SINI.

Flight balik ke New Delhi dari Srinagar akan berlepas jam 7pagi. Makanya seawal jam 5 pagi kami dah bangun untuk bersiap. Jam 5.30am kami gerak dari hotel dan terus ke airport. Perjalanan mengambil masa dalam 20 minit. Sampai di airport, security memang agak ketat sebab kena scan dalam 4 kali la kot peringkatnya. Memang leceh, tapi nak buat macammana, deme takut kot la ada org yang bawak bom ke apa ke masuk naik kapal.


Perjalanan dari Srinagar ke Delhi mengambil masa dalam sejam suku. Itu kalo melalui udara, kalo ikut jalan darat..berbelas jam.. larat tak larat jea kalo nak cuba. Kalo nak cuba pun berbaloi kot, sebabnya scenery yang ada memang ohsem bila nak masuk Jammu nanti. Teringat cerita 3 idiots, macam tue la pemandangannya. aku hanya ada 12 hari untuk cover kashmir-delhi-agra-jaipur, jadinya kalo nak naik train bagai utk ke kashmir memang makan masa laa.. kalo korang nk cover kashmir jea utk 10 hari ke, elok la try jalan darat.. memang cantik kot sepanjang jalan dari Jammu-Kashmir-Ladakh tue..


Sampai di New Delhi, kami terus ambil taxi ke Ajantha Hotel. Hotel nie aku book sebab ada kawan  yang penah duduk di sini. Selain dari itu, lokasinya dekat juga dengan New Delhi Railway Station. Kami memang cari hotel yang dekat dengan stesen keretapi sebab akan amek train jam 6 pagi untuk ke Agra esok pagi.


Setelah selesai check in hotel, kami amek tuk tuk utk ke Sarojini Market. Sebelum amek tuk tuk aku tanye dulu ngan orang hotel berapa range tambang kalo dari hotel ke Sarojini Market. Deme kate paling mahal bole letak adalah dalam 80 rupee. Tp biasenya 50-60 rupee laa. Jadinya first tuk tuk yang aku tahan dia letak 120 rupee. Over kan? then aku kate aku tahu rate kat situ yang dia tak bleh nak tipu, aku ckp 60 rupee then dia ok terus. Seee? ishh mmg putar alam betol! Perjalanan dari Ajantha ke Sarojini Market nie amek mase dalam 20 minit juge la..



Pasar Sarojini, New Delhi


Ramai orang Malaysia beli kain sari dari sini. Yang dok jual online tue suppliernya yang ini la kot..




Aku tau pasal Sarojini Market nie dari geng2 travel la. Deme kata kain sari memang murah semurah rm18 sepasang. Huhuu lagi bagus fabriknya, lagi mahal la kan. Sebab masa yang agak limited, aku hanya  menuju ke satu kedai jea kat pasar tue. Which is Goyal Textile. Rerakan inform yang rege kat Goyal nie buleh dapat murah. Aku ade banyak order kain sari dari rakan dan family. Pilih-pilih dan terus bayor. Memang banyak juga la aku beli. Banyaknya untuk orang..utk diri sendiri adalah 2 pasang..huhuu


Pelbagai jenis gelang pun..almaklumla..




dekat atas jalan tue ada juga kereta lembu. Sama2lah deme berkongsi dalam satu jalan yg sama

Selesai membeli kami balik semula ke hotel utk simpan semua hasil tangkapan membeli belah then keluar balik utk mencari makan. Last kami makan adalah mase breakfast di atas kapal terbang.. Mau taknye perut menggigil minta makanan. Masa tue Jam dah pukul 4pm kot.. Aku bila dah sampai Delhi nie memang agak particular sket tempat makan yang nak kami tuju. Sebab ramai betul kawan-kawan aku yang kena cirit-birit dekat India nie. Even makan kat restoren pun kena juga.

Jadinya, aku skip makan kt restoren2 yang ade kat situ dan opt utk makan fastfood. Kami terjumpa Dominos dan terus masuk dan cari makanan vege. Memang mentadarah le juga masa tue. itu makan sekali untuk dinner nanti..huhuuu tak penah rasa sekebulur petang itu..



Muka aku ada macam Mathuri Dixit ke?? hahhaaa

memang licin aku makan vege masala nie

Kawan aku order yang ini..licin juga

Tak cukup yang 2 atas itu, kami amek juga vege pizza..kenyang sampai ke pagi..
Balik dari makan, hari dah gelap.. Punye lama menikmati makanan di Dominos.. Selepas makan, kami terus balik ke hotel untuk rehat dan berkemas. Selepas ini kami akan meneruskan perjalanan ke wilayah Agra dan Jaipur..Makanya, kami akan travel dengan satu beg shj. Segala barang shopping dan beg besar kami tinggal di Ajantha hotel untuk simpanan sebelum berlepas ke Agra esok paginya.. Malam itu, tidur sgt awal juga sebab dalam jam 4 pagi nak bangun demi mengejar keretapi jam 6 pagi..

Keesokkan harinya, jam 5.00 pagi, kami bergerak ke stesen keretapi dengan berjalan kaki. Perjalanan ambil masa dalam 10 minit kot. Walaupun baru 5 pagi, sepanjang perjalanan kami ke sana suasananya agak sibuk la..So idokle rasa takut org nak kaco ke apa kan. 


Sampai di stesen, kami terus menuju ke platform yang ramai mat2 saleh nie. Kami beli tiket first class, Bhopal Shatabdi Express dari Cleartrip. Just untuk info, ada satu komplot menipu yang sering berlaku di stesen kretapi nie. Modus operandinya, ada lelaki lengkap beruniform atau berkemeja kemas (sepertinya keje kat stesen tue) akan approach kita dan bgtau train delay la apa la.. Then nak kita beli alternative tiket train/taxi dari deme dengan harga yang paling murah. Modus operandinya memang tersusun sbb boleh menyakinkan kita yang train memang delay or cancel tau. Sila berhati2 yea jika anda berada di India ini yang penuh dengan putar belit alam.
Kaki Berangan pun terkena tau!

Oh yea, masa menunggu train sampai, beg aku zip atasnya telah berjaya dibuka oleh pencopet. aku tak sedar pun, alih2 barang aku jatuh. Mafla yang dibawa dan diletak di bahagian atas beg lesap. Adoi, ada aje yang panjang tangan menyeluk beg rupanya. dah la itu Lily Riani yang punya..Naseb baik dia x marah.. Moral of the story, sila berhati2 yea..




Perjalanan dari Delhi ke Agra mengambil masa dalam 2 jam lebih. Bila dengor 2 jam tue rasanya macam lama jea kan? Tapi sepanjang 2 jam itu memang tak terasa sangat sebabnya makanan yang dihidang tak putus-putus datang. Memang makan besar kami breakfast pagi itu. Bagus juga sebab kami tak sure   lunch nanti pukul brapa dan di mana.

Pemandangan yang ada sepanjang jalan pun memang boring la.. Since kami gerak pepagi buta, maka banyakla manusia2 yang menyahut seruan "morning call" deme di semak-semak yang ada berhampiran dengan landasan keretapi. haihhh sabor jea la.. tah mana toilet deme pun aku tak tau..elok jea memasing mencangkung lalu melepaskan hajat deme. Tangan pegang botol mineral. Untuk beristinjak mungkin ..kikikikiiii Memang jgn harapla nak nampak pemandangan best sepanjang perjalanan dengan keretapi dari Delhi ke Agra nanti yea.. Tepi landasan pun penuh dengan sampah sarapnya. Sabor jea la..





memula tea dan biskut ala2 tiger sampai..berserta dengan bunga ros tau!

Lepas tue roti dan hash brown sampai..


Abis makan roti,  cornflakes berserta susu segar lembu suam sampai.. semua aku telan. Susu dia mmg sedap!


Yang ini datang last skali, vege ape tah namanya. tapi sedap juga!!


Muka kekenyangan...
Kami sampai di Agra Chant dalam jam 9.30 am. Ada apa dekat Agra nie? Harusla ada Taj Mahal. Makanya expectation aku memang tinggi la bila sampai ke daerah Agra nie. Malangnya bila aku menjejak kaki ke stesen Agra Chant, aku tengok keadaan hidup orang2 di sana lagi la daifnya. Kesian bila menengoknya.. Tiket nak masuk Taj Mahal tue dan lain-lain tourist attractions memang sangat mahal dan banyak kot di salurkan pada Agra Development Authority, tapi mana la duit itu dilaburkan agaknya. Haihh, rasa macam nak panggil Sivaji The Boss dtg sini kasi up sket kawasan Agra nie. Agak2 Rajnikant nak layan?


homeless...?
So mana Taj Mahalnya??

Akan di sambung kemudian.. sabo yea..

34 ulasan:

  1. sape kwn2 ko yg penah stay kat ajantha hotel tu??? hahaha. teringt kisah kat delhi kes kene tipu naik train. x dapat kami merasa makan breakfast besar mcm tu. sob sob sob

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sape lagi kengkawan travel..harusla #travelholicawesome. Sian korang kene tipu..tp takpe dpt jumpe bhaijan baik kan kt jaipur..huhuuu

      Padam
  2. KAHKAHKAH kakiberangan ponn kena tipu ke??? kekeke

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ha ah uollss..

      Retis kaki berangan yg masuk majalah maskulin pon kene tipu tauuuu. Jgn main2 dgn putar alam india. Ia tidak memilih bulu dpt mencari mangsa ;)

      Padam
  3. kawan NI la yg duk kat ajantha tuuuuuuu hahaha!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haaa tau takpe..senang keje kitorang yg dtg kendian nie. Tiru je itin ;)

      Padam
  4. Kaki Berangan kena cherry berry kalau tak silap kan..kan. Yang kena tipu hidup2 pun ada kan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Depa bertiga yg pegi masa tue terkena cherry berry masa kat jaipur kalo x silap...naseb badan.. ;)

      Padam
    2. Terima kasih kr sudi jadi rakan kembara saya :)

      Padam
  5. Wahhh makan dlm first class non-stop? Mmg all inclusive, eh? Syok juga tgk naik train ni... Dulu pergi ingatkan mmg nak naik train, tapi tiket sold out pasal konon2 nak beli the day before, haha! In the end, sewa kereta dgn driver sekali utk bawak gi sana dari Delhi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. All inclusive bro..dah la tiket 30 hengget jea kot..hihihii berbaloi2

      Tp tue la kalo nk tiket yg tue kene beli awal. Rasenya sy beli sebulan awal kot dr cleartrip. Takpe next time gi sana, try la naik train. Sebenarnye nk tgk kot la ade org duduk atas bumbung train, tp hampa..hanya di movie shj bende tue!

      Padam
  6. Aritu x p Sarojini market nie.. ntah tempat mana tah driver teksi tu bawak kitorg pegi..

    x sabar tggu post taj mahal plak nie..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tunggu...mlm nnt nk sambung mengarang pasal taj mahal pulek..

      Padam
  7. Aku pun tak pegi Sarojini market tu.. naik train tu memang berbaloi2, makanan pun yakmat la sedap keh keh keh..

    Amboiii makin laju update blogggggggggggggggg.. TAHNIAH!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kan..naseb baik korang naek train tue..aku mmg follow jek korang punye itin ari tue..hee senang kami yg dtg kendian nie..

      Harus la laju..... Semangat membuak2 katanya ;)

      Padam
  8. kann???
    lajuuuuu sungguh hapdet
    dah tak terkejar haaa
    goodd
    sawang dah buang

    akak tak pernah ke agra.TITIK.
    sarojini market pun tak pernah.

    tapi akak tak kesah laaa...
    hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haa tau takpe kak...sawang saya ari tue dah lebih 5 kaki haaa..terus nk kasi tebas sket2..heheee

      Takpe kak..lps nie buleh la gie..heheee

      Padam
  9. wah breakfast kaedah nye sampai 3 kali serve.. haha adakah anda seorang je yg dapat bunga tuh.. acececeh udang di sebalek batu ni..

    rasa nak try delhi dari kolkata atau chennai la sbb dah tu je option yg ade utk tiket murah. btw tiket train tuh book dari internet ke travel agency kt sane?? ke beli kt kaunter tros,? bole dapat ke?

    kalo winter kan, delhi effect tak??

    cepat la sambung taj mahal.. wuuuu

    BalasPadam
    Balasan
    1. semua org dapat bunga tau..hehee x tau la ape motip deme tue..layanan mesra katanya..

      tiket train sila beli like 2 bulan sebelum tarikh. beli kat cleartrip.com. memang senang tau. x yah ngan travel agent..nanti deme tetambah lebih sudu dr kuah.. kalo nak beli tiket terus dari kaunter especially yg 1st class memang takkan dapat kot...sentiase sold out.

      kalo winter, delhi pun sejuk..

      nanti ek..tgh karang pasal taj mahal plak...tunggu..

      Padam
  10. BEstnyaaaa... I like travel macam ni. Adventure sangat!

    BalasPadam
  11. yaaa bnyk nye tpt nk shopping, rase nk kirim jubah, kasut, kerongsang, sari, semua2 laaa!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. amboiiiii

      silalah dtg lagi ke sini next time yea!

      Padam
  12. gerraammmm tengok bangles tu..!!!

    nak pi jugaakkk... bila ni, bila ni..

    BalasPadam
  13. hahaha. tiba2 rasa terkena batang hidung.. sbb kami pun kena tipu kat train station lepas balik dari kashmir, innocent sgt sampai org ckp train delay & cancel pon bleh percaya.. lepas pegi mintak tolong ngan CS host kami kat Delhi baru sedar diri ini telah diperdaya.. tp dah terlambat.. rugi rm100 taw sbb tpaksa beli tiket lain to Agra, plus 1 day wasted kat Delhi *sob* erm btw kami x jejak sarojini ni.. shopping kat Karol Bagh di new delhi, bole naik Metro.. itu CS host kami yg recommend, sebijik mcm Jalan TAR. Kurta sgt murah, i rembat 3 helai yg Rs.120 punya (like, 7 ringgit??)

    BalasPadam
  14. Hi i am Reading your posts every week twice really ur posts are very useful to me and also every one who looking for the same i hope to see like this in future also Bhopal Hotels, For more information’s on
    Hotels in Bhopalthank you..!

    BalasPadam
  15. I was very pleased to find this great site. I need to to thank
    you for your time for this fantastic read!! I definitely liked every little bit of it and i also have you book
    marked to look at new things on your blog.

    Feel free to visit my web blog how to get free psn codes

    BalasPadam
  16. Hi there! This post could not be written any better! Looking at
    this post reminds me of my previous roommate!
    He continually kept talking about this. I'll forward this post to him. Pretty sure he'll have a good read.
    Thank you for sharing!

    My homepage; PSN Code Generator

    BalasPadam
  17. Very soon this site will be famous among all blog viewers, due to it's nice posts

    my weblog: Online TV Series

    BalasPadam
  18. When someone writes an article he/she maintains the image of a
    user in his/her brain that how a user can know it. Thus that’s
    why this post is great. Thanks!

    Here is my website; manga games

    BalasPadam
  19. Free PDF Password Remover Tools http://www.pdfpasswordremover.
    tk - PDF Unlocker - Unlock Any Secured PDF File For Free.
    The best PDF Password Removal Software For Free Download

    After exploring a few of the blog posts on
    your website, I truly like your way of blogging. I added it to my bookmark site list
    and will be checking back soon. Please visit my web site too and
    let me know your opinion.

    Stop by my weblog - webpage

    BalasPadam
  20. This program is intended to recover lost passwords for RAR/WinRAR archives of versions 2.
    xx and 3.xx. http://www.passwordtowinrar.tk The free professional solution for recovering lost passwords to RAR and WinRAR archives.


    Hi there, this weekend is fastidious in support of
    me, because this moment i am reading this impressive informative paragraph here at my home.

    BalasPadam
  21. This program is intended to recover lost passwords for RAR/WinRAR archives of versions 2.

    xx and 3.xx. http://www.passwordtowinrar.tk The free professional
    solution for recovering lost passwords to RAR and WinRAR archives.



    Link exchange is nothing else except it is simply placing the other person's blog link on your page at appropriate place and other person will also do similar for you.

    My web page :: RAR Password Revovery

    BalasPadam