Isnin, 10 Oktober 2011

Experiencing South Korea: Day 4 (Part 2), The House Hostel - Rodeo Street@nite

Sambungan dari SINI.
Bertolak jam 4 petang, Sepanjang 3 jam perjalanan ke Sok-cho, pemandangan memang semakin cantik. Jenis-jenis pokok juga berubah sebab bahagian Timur South Korea memang suhunya makin sejuk. Bas berhenti hanya sekali sepanjang 3 jam perjalanan tersebut.

Kami selamat sampai ke Sok-cho bus terminal dalam jam 7malam. Dari sana, kami naik teksi ke The House Hostel. Actually sebenarnya dekat jea dari terminal bas ke tempat menginap, tapi sebab tak berapa sure hostel tue di mana, maka kami naik jea teksi.

Tambang teksi pun dalam 3,000KRW shj. Sampai di The House, Khadeejah n Afifah sudah sampai di sana. Alright, Khadeejah nie, aku baru jumpa dia masa dalam flight ke Seoul ari tue. Aku saje ajak dia join aku in case dia berminat nak jalan-jalan jauh dari Seoul. Dan yang bestnya, dia bawa juga kawannya yang lain, Afifah (student dari Malaysia di sini) yang fasih berbahasa Korea. Blessing in the sky, rite? :-)

Nways, mereka pun baru sampai di The House. Tapi yang peliknya, bas diorang dari Seoul bertolak dalam jam 2 petang n sampai Sok-cho lebih kurang masa yang sama dengan kami. 5 jam perjalanan mereka. Terima kasihle dekat company bas yang diorang naik sebab tak ikut highway yang sepatutnya. Tambang bas lebih kurang jea ngan tambang bas kami ke sana. Tapi tue la, ikut nasib sebenarnya, depends on the bus company kot.

Nways, untuk kepastian, sebelum beli tiket bas di Dong Terminal bus station, make sure masa di kaunter nanti korang minta bas yang pergi Sok-cho yang ambil masa perjalanan 3 jam sahaja. Beza tue, 5 jam dan 3 jam!

Aku dapat Info mengenai The House Hostel nie dari Korea Tourism Organisation. Memang best pun hostel nie sebenarnya. Lagi murah berbanding hostel di Seoul. Dan yang semestinya, sangat cosy. Comel sungguh wallpaper di bilik yang kami duduk. Setiap bilik disediakan juga pc dengan internet connection yang sgt laju lagi free. Heaven!

Selepas berehat dalam 2 jam, kami keluar semula untuk jalan-jalan pekan Sok-cho di malam hari. Ada satu tempat di panggil Rodeo Street nie memang agak menarik. Banyak kedai-kedai yang masih dibuka di kala itu dan tempat ini memang agak happening. Ada satu patung tembaga lembu jantan di tengah2 pekan tue. Memang menarik.

Begitu juga sculpture beberapa budak menagkap ikan. Well, pekan Sok-cho nie memang a fishing town. So kalo nak makan seafood yang sedap memang senang untuk dicari di sini.
Beautiful fountain!


Setelah penat berjalan-jalan di sana, kami kembali ke The House dalam jam 11malam. Rehat kena awal untuk simpan tenaga ke Mount Soerak untuk keesokkan harinya.

Tidur malam itu sangat nyenyak!

Till next time..

17 ulasan:

  1. Mas!

    i dh siap plan utk my korea trip. kalo ade masa, pls comment k. really appreciate.

    thanks!!! btw, comel laaa the house hostel tu.

    BalasPadam
  2. nicela ur vacation summary! aritu g korea x g byk tempat pon.. next time pegi kne refer kt ur blog ni. hhe

    BalasPadam
  3. owh ya...esok baru kuar. mlm ni dh siap type. hihih

    BalasPadam
  4. @bdk2:

    alright, nanti aku usha2..akan tolong memana yang mampu k! :-)

    BalasPadam
  5. teringin nak g la. bila lagi nak g. nak join bleh? hehe.

    MOHD NASER.com

    BalasPadam
  6. I suka tgk gbr2 yg u ambil.. cantik ;)

    BalasPadam
  7. cantik hostel tuh~ gamba lembu tuh mcm pernah masuk paper la dulu~ x ingt pasal ape...

    BalasPadam
  8. @naz:

    10 tahun lagi kot kalo nak pegi lagi..:-)

    BalasPadam
  9. @shah_rule:

    o yeke? x perasan pula..mungkin masa dalam drama Autumn in my heart kot

    BalasPadam
  10. salam singgah sis

    bestnya akak tgk sis gi korea.. teringin akak

    BalasPadam
  11. @cikgu azrine:

    plan la ke sana kak, try pegi tanpa tour agent, banyak bole saving..:-)

    BalasPadam
  12. mas, brp rate kat hostel ni? bleh aku include dlm next trip. town sokcho dlm gmbr nmpk cam lengang..mmg always lengang ke?

    BalasPadam
  13. @fatt:

    the house hostel nie untuk family room (3pax) dalam 40,000KRW, kalo single should be cheaper.

    kat sokcho nie memang masa aku pegi lengang, yg ada byknya local people jea..pakcik2 nelayan. tapi aku rasa kalo peak season macam tengah musim summer, penuh kot sokcho nie, org berkerumun di pantai dia..

    BalasPadam