Selasa, 11 Oktober 2011

Experiencing South Korea: Day 5 (Part 1), Mount Soerak aka Soerak-san

Ini adalah sambungan entry dari SINI.

23rd September 2011, Friday
Akhirnya Hari Ke-5 datang! Yay!

Setelah mendapat tidur yang nyenyak di The House, pagi itu kami bangun pagi untuk meneruskan agenda hari kelima kami ke Mount Soerak aka Soerak-san. Sebelum itu, just nak bagitau, sunrise di jeti berhampiran dengan The House sangat cantik ok. So, bolehla bangun pagi dan tunggu sunrise di situ yea..
Setelah menghabiskan 2 mangkuk conflakes, aku meneruskan perjalanan ke Soeraksan dengan menaiki bus No. 7-1 dari bus stop di depan tempat menginap kami, The House. Tambang bas untuk perjalanan selama 30 minit ke Soeraksan adalah dalam 1,000KRW.

Bila masuk jea bus, tengok memasing yang ada di dalam bas dengan sport-attire untuk pergi hiking di sana. Muda ramai, yang sudah agak berusia pun ramai juga. Yang sebaya mak bapak aku pun boleh tahan ramainya. Memang tercabar juga tengok mereka dengan hiking pole bagai.

Apabila sampai di kaki gunung, agak terpegun juga tengok latar belakang gunung-ganang di sini. SubhanAllah, memang sangat cantik. Cuaca pun sangat baik masa tue. Sejuk..Tiket masuk ke Soerak National Park ini adalah 2,000KRW. Masa nie memang aku teringat Gunung Kinabalu..haihhh menggigil kaki aku tak sabar nak panjat..

Walaubagaimanapun, untuk kali ini punya trip, aku tak trekking dari bawah. Biasanya kalo nak panjat sampai ke atas ambil masa dalam 7 jam juga. Kali ni aku ambil jalan short-cut, naik Cable Car..huhuhu. Fee untuk naik-turun cable car sampai ke peak yang pertama dalam 7,000KRW.

Sepanjang dalam cable car, scenery pun sangat cantik. Lebih kurang sama dengan scenery di Langkawi Cable Car. Apabila sampai di atas, kami menikmati pemandangan dari platform deck yang disediakan. Dari sana kami meneruskan perjalanan naik ke atas dengan melalui pathway yang telah disediakan.
Perjalanan untuk naik ke atas puncak yang kedua mengambil masa dalam 30 minit berjalan naik ke atas. Memang kalo diingat 30 minit itu lama, tapi disebabkan sepanjang perjalanan dikelilingi oleh pemandangan yang cantik serta cuaca yang sejuk, maka tak terasa pun penatnya.

Dan akhirnya, kami sampai juga di puncak Soeraksan! Pemandangan dari sini memang breathtaking. SubhaAllah, memang berbaloi setiap peluh yang dikeluarkan..

Oh yea, ada satu lagi sebenarnya. Untuk dapat pemandangan yang lagi best, boleh juga naik sampai puncak yang satu lagi. Dekat atas sana tue memang ada gayat sket sebab laluan naik turun kecik, tapi ada tali yang disediakan. Jadinya selamat. Cuma kena sentiasa hati-hati dengan tempat-tempat yang macam ini.

Sebenarnya, pemandangannya lagi cantik dari gambar-gambar yang ada di sini.. Dari puncak sini, kita boleh nampak pekan Sok-cho dengan jelasnya. Lebih kurang juga macam berada di puncak Gunung Kinabalu. Jika tiada kabus tebal, bole nampak sampai ke Pekan Ranau.

Alright, romantik tak makcik dan pakcik di atas nie? Aku jeles ok. :-)

Selepas berpiknik di atas sana dengan crackers+tuna, sambil menikmati pemandangan dan angin dingin gunung, kami decide untuk turun ke bawah. Kami sampai di kaki gunung dalam jam 1 tengahari.

To be continued..

22 ulasan:

1. sgt menarik!!
    dan nice pics!

ok aku pun jeles kat uncle+auntie itewwww!

2. http://wanwidget.com/
    pergi korea? best nyerrr

3. @BDC:

aku jeles sampai sekarang..huhuhuhuu

4. @norh:

rasa macam nak buat khemah kat situ pun ada tau..

5. subhanallah.. cantiknya dunia ciptaan Allah!

yelaa.. JELESS tgk makcik dgn pakcik tu! huhu~

BalasPadam
  6. YA ALLAH....cantik giler kat sana!!! mmg tak rugi kalo aku dpt jejak kaki sana. awesome abes beb!

langit pun biru...mmg kalo kabus takde mmg cuns abes la!

7. @bdk2:

make sure ko sampai sini ek!

BalasPadam
  8. bisa pengsan dengan gambar2 tu sume!

9. @uncle gedek:

ehehehhehe jgn pengsan :)

BalasPadam
  10. Adusss...hari tu pergi ujan lebat giler....kechewa tak boleh panjat smpai atas...huhu

11. @niL:

la yeke..siannye, takpe next time pegi make sure sampai atas yea :)

BalasPadam
  12. mcm gng kinabalu eh...aku tak pegi sini haritu..maybe next time. org korea ni kan jenis suka express dia punya love kat partner kan? klu org2 tua aku rasa sweet tp klu org muda mcm nak loya jgk sbb tak malu cium sana sini...org tua rilek cool je...jalan pimpin tgn...so lovely

13. @fatt:

batu2 yang ada kat situ mengingatkan aku pada kinabalu..cuma kinabalu lagi cantik!

tp betul la..romantik la org tua di situ..mmg lovely..holding hands, strolling in the park..ishh jeles!

yg memuda tue affection diorang memang lelebih sket, abis western le diorang..nampak macam x kena sometimes!