Khamis, 9 Februari 2012

Once Upon A Time In Universal Studio Singapore

Amaran: Entry ini terlalu panjang aku rasa.

Setelah perancangan yang agak rapi lagi efisyen oleh segerombolan anak2 muda, dengan diketuai oleh Cik Rodiah, maka hari yang ditunggu-tunggu tiba jua.

Untuk kali ini, aku volunteer untuk membawa kereta kecilku. Byya, Kak Anash dan Amy akan sekereta denganku. Dalam jam 10.30 malam, aku dan Amy menjemput Byya yang dengan gigihnya menaiki komuter dari Shah Alam dan lrt utk ke Ampang Park. Setelah menjemput Byya, kami meneruskan perjalanan ke R&R Seremban untuk berkumpul dengan 3 biji kereta yang lain.

Punyela sedap berborak ngan Byya dan Amy pasal "TUTTT", aku tak perasan yang aku dah terlajak dari R&R Seremban..kuang kuang kuang. Serious, aku x familiar sgt R&R yang menghala ke selatan neh, jadinya memang aku tak perasan yang R&R Seremban nie ropenye sgt dekat ngan KL. Jadinya, tempat kumpol kami telah ditukarkan ke Perhentian Senawang. Sorry yea kengkawan. Kami sampai di Senawang dalam jam 11.30pm, disusuli dengan Biqque+Shahrul+Lyn, dan lepas tue Na+Cawan+Icam. Satu lagi kereta tak tau sangkut kat mana. Dalam jam 12 lebih malam juga kami bertolak dari Senawang selepas John+Lily+Masmz+Janggel sampai. Yay!

Kami singgah di Melaka untuk jemput seorang lagi kawan, Kak Anash di Simpang Ampat. Kami singgah di Jejantas Air Keroh untuk isi perut dan melengahkan masa perjalanan. Selepas makan dan borak-borak, kami meneruskan perjalanan ke JB dalam jam 2 pagi lebih rasanya.

Sampai di stesen bas Larkin dalam jam 5.30pagi. Just nice. Subuh di surau best Stesen Bas Larkin, then kami teruskan perjalanan untuk ke Singapore dengan menaiki bas SBS No. 170. Punyela ramai orang beratur naik bas tue. 

 Rege tiket bas dari Larkin-Singapore(Kranji) adalah RM1.80. huh?? Yea, murah jea pasal tue beratur yang amat panjang especially masa dekat Imigresen Malaysia dan Singapore. 2 kali turun bas untuk settle imigresen dan beratur panjang. siap dengan selamber potong que lagik. kuang kuang kuang. tp bile tengok bebetol...mak aih ramai gak yg potong que rupenye..huhuhu. so kurang sket rasa bersalah ;p




Sampai di Stesen MRT Kranji, memasing beli EZLink. Aku top jea sebab kad lama masih boleh pakai. Aku top up $10. Bagi sesiapa yang baru nak beli kad EZLink tue, regenye dalam $12($5 harga card+$7 nilai duit yang boleh dipakai).


Dari Kranji, kami naik MRT North South Line (kaler merah) sampai ke Dhoby Ghaut. Maunye kejang otot kalo berdiri sampai 16 stesen utk ke Dhoby Ghaut ni weh. Then dari sana tukar train  North East Line (kaler purple) untuk terus ke Habour Front, Vivo City.


Sampai di Vivo City sudah jam 9 pagi lebih. Vivo City ni shopping mall sebenarnya. Perut memasing dah berbunyi dan of course lapar sungguh. Kami cari food court di sana, dan lega sgt sebab banyak stall makanan halal kat sana. Aku makan nasi padang terus. Punyela banyak nasinya, aku buleh habiskan. Dah lupe dah nak makan half pinggan jaa kalo time kebulor cenggitu. huhuhu

Selepas perut terisi, kami meneruskan perjalanan ke Universal Studio dengan Train Sentosa Express di tingkat atas Vivo City tue. Senang ja, pepandai ler cari ikut signboard yang ada yea.



Naik Sentosa Express, exit di Waterfront station and yes, akhirnya kami dah sampai di Universal Studio!!!!!!! Walaupun memasing banyaknye tak tido lagi dari tengah malam semalam, mata memasing terus blink2 bile nampak globe USS di luar pintu masuk..huhuhu


So here we go!


p/s: anti klimaks, bersambung di kendian hari..kikikikiki

related edition:

36 ulasan:

  1. wah sonok gi reramai camni kan ;) lagi lagi citer seterusnya

    BalasPadam
  2. tetttttttt.... yes! aku dulu seblom diorang!

    BalasPadam
  3. Ala nape pos time aku da tido!!!!!! Nak first! Hahahaha
    Ko memang anti climaks betol! Pastu korang buat apa dalam tu??

    BalasPadam
    Balasan
    1. lepas tue buat projek baek punye..;)

      tunggu.......

      Padam
  4. Wah pegi USS, tak ajak punggg..hahahahha... Ha a, korang buat apa dalam tu??

    BalasPadam
    Balasan
    1. kikikiki insan terpilih jaa bak kata john ;)

      buat apa dalam tue?..hmmm tunggu.........

      Padam
  5. ..detailnyer citer..
    elok gak..akak jenis malas nak bagi info sedetail gini..
    hehe...
    (masih tak mula lagi draft blog...adeiihh...)

    BalasPadam
    Balasan
    1. saye tulis detail supaya next time pegi bole refer balik..;))

      Padam
  6. Balasan
    1. kikikiki cube utk next entry.

      nways, ko dah sihat blom neh? makan le ubat..

      Padam
  7. ooo korg la yg tbabas smpai senawang tu yea.. hahaha.. eh owl beg tuh ikut sekalik.. mana sharule? sila teruskannn

    BalasPadam
    Balasan
    1. yea la..kitorang le yg buat onar, borak punye borak, terlepas plak... kikiki

      beg owl biqque punye tue ke? ha ah, dia bawak skali. ;))

      Padam
  8. jap, korang trlepas hentian tu sbb ngumpat laaa kotttt... lain kali ajak ramai! John xyah ajak, sbb dia under age kan kan.. he he..

    BalasPadam
    Balasan
    1. bukan mengumpat (abes cover la) cuma mengimbau kenangan lalu.. bole? kikiki

      ala shian john, dia kalo bab nie bole join..bab mandi sama jaa x bole! kui kui kui

      Padam
  9. woittttt tshirt sama !!! hahahaah nampak naaa sejati sejiwanyerrr (kerr??) huhuhuhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. dah lama tue kite kenal..sejak zaman tungkus lumus dengan FI okeh!, tahun 2005!

      Padam
  10. lain kali record umpatan umpatan itu yek... but besh kan mas. even tho penat giler... yg on the way back tuh pun giler besh! sakit perut ketawa sampai dot dot dot masa kat melaka makan mlm tuh. balik umah first thing masuk toilet...hahahha... jom ler kemana2 lak. gian!

    bab hotel jauh tuh, i ngan janggel dah agak sbb i kata kat dia (awat dia jek i habaq ntah) hotel 81 tuh jauh gak, hostel kite lagi jauh tau... so for me, i kinda expect dah... but since kite semua penat, amat terasa masa itu. pagi esok nye, tak lak rasa jauh kan sbb leka ambek gambo umah2. ahhahah.... kite mmg drama sokmo.

    BalasPadam
    Balasan
    1. betol la lily. i x sangka bole jadi sengal bersama2. owh memorable okeh. but 1 thing for sure, geee u have lotsss of funny stories to tell ok!!!!OMG sgt menghiburkan! kene plan series of trip neh..hihihi

      i memang x expect langsung distance stesen-hostel dia macam tue. tapi mungkin sebab ditambah kite dah seharian berhempas pulas di USS, pasal tue rasa penat giler menapak. tpkan, memori kan kan heheheeeee

      Padam
  11. aku nk gi gk..tgu irizz bsr ckit.. bru best~

    =}

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalo bawak budak dah besar sikit lagi senang :-)

      Padam
  12. aaaaaaaaaaaaa dah kuar post! malam ni i akan gigihkan jua menghabiskan :D

    ada gak gambar i melepet dalam train tu ek...penat cam haram kottttttt! TAPI BEST!

    BalasPadam
    Balasan
    1. kikikikii manenye tak penat...16 stesen ok!!!!

      Padam
  13. memang anti-climax!!! ;p

    eh, baper rega tiket masuk uss?

    BalasPadam
    Balasan
    1. hihihi tunggu.

      ari tue dapat diskaun, rege tiket rm 143, bayar gune maybank card. okla tue, biasenye mahal lagik. :-)

      Padam
  14. Salam,
    Menarik membaca entri ini ... Tetapi ceritanya terhenti .. LF tunggu sambungan.

    BalasPadam
  15. nice trip... gonna come again for Transformers Ride :)

    BalasPadam