Isnin, 10 Januari 2011

AdaApaDgnCameron: Rumah Peranginan Persekutuan Cameron Highlands.

Entry hari ini adalah permulaan bagi entry cuti-cuti Malaysiaku di Cameron Highlands. Berada di sana dari 31 Disember 2010 hingga 2 Januari 2011.Menginap 2 malam di Rumah Peranginan Persekutuan Cameron Highlands.


RPP Cameron Highlands ini aku book online melalui BPH. Amat mudah dengan sistem tempahan yang telah disediakan oleh BPH. Sedikit info mengenai RPP ini, tempahan hanya untuk kakitangan kerajaan. Bagi unit apatment, hanya 4 unit apartment ada di RPP ini. Pasal tue agak sukar untuk tunggu 4 unit ini kosong tidak ditempah.

Aku agak bernaseb baik kerana ia kosong di tarikh tempahan aku dibuat. Selain apartment, RPP juga ada bilik-bilik besar untuk ditempah, begitu juga dengan banglo-banglo. Cumanya kalo nak tempah banglo, Gred pegawai perlu 48 ke atas. Aku ni hanya 41, memang x layak le lagi.
Kebiasaannya, availibility utk menempah bilik besar agak tinggi. Mungkin kerana unit yang tersedia agak banyak di RPP ini. So sometimes, kalo walk-in pun boleh lagi dapat.

Alright, apa yang ada dan tidak ada di unit apartment RPP Cameron Highlands ini?
1. Living room besar.
2. 2 bilik yang ada juga besar. Boleh bentang 2 lagi toto (jika mahu)
3. Aku rase apartment ini bole masuk sampai 3 family (average each family dalam 5-6 orang)
4. Bilik air ada 3 unit. Cuma aku agak 'kureng' dengan kebersihan bilik airnya sebab kurang diselenggara dengan baik. Especially sinkinya. agak kotor. Tapi alhamdulillah, heater berfungsi dengan baik. Tuala tidak disediakan, sendiri bawa yea.
5. Dapur juga agak besar. Lengkap disediakan dengan dapur memasak (2 stove), pinggan mangkuk (dalam set utk 4 orang), cerek air, rice cooker dan peti ais. So anda boleh memasak la jika di sana. Plastik sampah sila bawa sendiri dari rumah. Begitu juga dengan sabun pencuci pinggan mangkuk.
6. Staff di bahagian kaunter yang baik dan peramah. aku suka.
7. Terletak bersebelahan dengan strawberry farm. memang best.

Dengan nilai tempahan bagi 1 malam hanya RM60, ia sangat berbaloi untuk ditempah. So jika berminat, boleh la click sini untuk tempahan dan google-an lanjut.

Sekian entry untuk petang ahad yang boring ini.

:)

24 ulasan:

  1. Mas, terkejut dengar RM60, berbaloi sangat.Kiranya tahun baru kat sanalah.Teringin pulak nak pergi, last akak pergi pun, tahun 1996, mesti dah banyak yg berubah.

    BalasPadam
  2. @kak ina DDC:

    yes, saya celebrate new year di sana. Kalo nak compare rate menginap di sana dengan accomodation yang lain di C.H tue, RPP memang murah la. kalo bilik besar lagi murah dalam RM25.

    Dah banyak perubahan kalo nak compare dari dulu. Semakin bertambah baik yang penting. Cumanya, ade beberapa perkara especially tang bilik air bole ditambahbaik. yg lain memang ok. pergi la sane bebile. book online, memang mudah!

    BalasPadam
  3. kak mas, yaty pon boleh kan kan kan? tp yaty gred 29 je dapat ke tempah apartment? huhuhu

    BalasPadam
  4. sonoknyerr gi CH kanns.. ehehe

    BalasPadam
  5. @ayu:

    sorry beb, hanya kakitangan kerajaan sahaja yang bole duduk.Kasi chan la kat staff goment.. bukan TM ade rumah peranginan sendiri ke? :)

    BalasPadam
  6. @yaty:

    eh mesti la bole yaty. takde diskriminasi. dari jawatan Pembantu Am Rendah hingga ke pegawai bole buat booking ke RPP nie. cuma memang perlu melalui tempahan online atau walk-in(jika ade bilik kosong ikut naseb)..

    try la..banyak tempat lagi tue,

    BalasPadam
  7. x pernah lagi stay kat sana...kalau ada peluang nak juga aku jalan-jalan kat CH dgn keluarga...

    BalasPadam
  8. sis, dorg kata RPP ni kdg2 ssh nk book sbb whole year selalu je penuh.. btul ke huhuhu

    BalasPadam
  9. aku dok semalam kat equatorial CH. takde komen. sume tiptop. sebab dapat free. heheh~

    BalasPadam
  10. @lyn:
    kalo x pernah sebelum ni bole cuba lyn. ok la..

    BalasPadam
  11. ko dudukkat bilik anak aku...
    cempaka...hahaha!!name anak aku sooooo value

    BalasPadam
  12. @cik fiza:
    tengok juga jenis penginapan yang kita nak book tue. kalo apartment memang agak susah sket nak tunggu dia kosong sebab ade 4 unit jea. tp kalo pegi masa weekdays ade je kot. kena amek cuti la kan.
    kalo nak book bilik besar pun senang kot coz sometimes people can just walk-in. if you r lucky you'll get 1 unit. However, walk-in biasenya x dapat mase school holiday..penuh aje. cuba weekend yang biase. :)

    BalasPadam
  13. suka + tak suka pergi cameron. suka sbb sejuk, so jalan2 pun tak berpeluh sangat. taksuka sebab pening naik atas tu, jln pusing2.huhuh

    BalasPadam
  14. CH memang tempat yang best kalau pergi masa cuti umum. Kalau pergi masa cuti sekolah....hazabnya yang...


    tak sanggup kReen nak tempoh ke Pasar Brinchang tu!

    BalasPadam
  15. masih sejuk kah , macam dulu-dulu di Cameron Highland??
    .
    .
    kenapa Reen??
    Jem eh??

    BalasPadam
  16. @kak rin:

    yea la kak..jalan nak ke eafarm tue sgtla jemnya..

    BalasPadam
  17. @dr singa:

    masih sejuk di kala hujan..

    saya masih suka..

    BalasPadam
  18. @noreed:

    kalo x mau pusing bole ikut jalan baru dr simpang pulai..tp ngeri sket sebab baru ari tue ade bas eksiden kan di sana..

    BalasPadam
  19. salam,

    sy pn bercadang nk ke cameron dln tgh thn ni...dan baru je tempah apartment RPPCH ni...thanks a lot coz upload gmbr2 dlm umah ni, siap ada dapur ye sng la perancangan tuk msk2...hehe...nmpk luas sgt mmg berbaloi2..

    thanks a lot :)

    BalasPadam
  20. aslkm sis ...td saya call direct kaunter rpp cameroon....tempahan saya dh lulus..saja la tanya depa.ada kemudahan dapoq ka da.sbb dok tgk dlm blog2..mmg ada dapoq.org tu kata...dapoq ada tp xbleh masak...dh...lagumana plk dh...update skit sapa2 yg baru p.

    BalasPadam