Ahad, 1 Januari 2012

Experiencing South Korea, Day 8, Part 3 - Mini Land

Hari ini 1.1.12.

Hari pertama bagi Tahun 2012. Yay!

Setelah berhibernasasi agak lama, di mana banyak menda2 best yang aku ketinggalan dalam doniya alam maya ini especially dengan progress bersama travelholicS lain yang meriah itu, aku sambung balik cerita kembara aku yang dah agak basi nie. Ini adalah sambungan entry dari SINI

Setelah puas melayan blues dengan rumput pink-purple di Sangumburi, aku meneruskan perjalanan ke destinasi seterusnya, MiniLand or Miniature Land. Tempatnya memang sebelah jea dengan Sangumburi Crater nie. Signboard ke Miniland nie memang jelas dari Sangumburi Crater.

Tiket masuk ke Miniland nie memang agak pricy, dalam KRW9,000. Akak berdua yang join skali utk kembara korea aku nie tak berapa nak masuk sangat sebab diorang dah penah masuk Miniature land di negara lain yang lagi advance sebelum nie. Aku tak kisah sangat, tp korang kena tunggu la kat luar sebab aku memang nak masuk..huhuhu

Jadinya Aku masuk dengan ahjussi taxi, boleh la dia tolong amek gambo aku sikit2. Untuk info, biasanya driver taxi diberi masuk secara free di kebanyakan tourist spot di jeju nie. termasukla di sini.

MiniLand nie ambil masa dalam 5 tahun untuk dibina sepenuhnya. Agak spacious tempatnya. Ada dalam 116 architectural wonders dan UNESCO Wold Heritage sites dari 50 negara berbeza dibina di sini. Agak banyak jugak. To name a few, ada statue of liberty, great wall of china, forbidden city, leaning tower of Pisa, London Bridge is falling down3x, Eiffel Tower and so on.



Kalo nak ikutkan, miniture di sini dibina saiznya dalam 1/15 or 1/30 of their original sizes. Ini adalah miniature park pertama di Korea, so agak popular la juga sebenarnya di sini.


 Ada feel2 macam kat US tak? 



Secara overallnya, tempat nie NICE, cuma biasa-biasa jea kot. Miniature2 yang ada di sini nampaknya dalam level average in terms of the presentation and quality. Expectation aku lebih sebenarnya..or mungkin sebab aku berdua jea yang masuk so kureng sket feelnya. Aku dapat bayangkan kalo aku masuk ngan geng Underdesk aku. Ohhh Hmm mesti meletops!
aku request ahjussi taxi tue pose macam tue..hehehe kelas!
Dalam Miniland nie juga ada satu building untuk Mirror Maze. Haa yang nie aku suka-suka! Serious, pening kepala aku untuk mencari jalan keluar. Memang tricky dan seram sket kot kalo sensorang, kot la  dalam cermin tue aku nampak JU-ON ke The Ring rambut panjang ke, dahla lampu dalam bilik tue memang purposely dikelamkan dan diblink2..huhuhu. tapi basically BEST!

Masjid Ubudiah, Bukit Chandan, Kuala Kangsar, Perak.
Dalam banyak-banyak bangunan yang ada dalam MiniLand nie, Masjid Ubudiah nie memang terbaek la bagi aku. Bangga sungguh aku. Petronas Twin Tower takda dalam nie, tapi Masjid Ubudiah ada di Jeju, Korea Selatan. Masjid nie memang ada sentimental value bagi orang perak or orang Kuale Kangsar secara khususnya. Maklumla, opah aku kat Kuala Kangsar. Arwah atuk aku pun disemanyamkan di perkarangan masjid Ubudiah nie.. Kalo mase kecik, balik raya ke sini, nampak jea masjid nie dah sah-sah, lagi beberapa minit jea nak sampai umah opah..huhuhu..

Alright dari MiniLand nie, kami meneruskan perjalanan ke IlchulLand pula..

Akan disambung kendian!

14 ulasan:

  1. Hehehe... bangganya kakcik jadi orang Kuala Kangsar. :)

    BalasPadam
  2. @kak cik:

    lor yeke org kuala juga? dekat mana..bole dtg beraya..;)

    BalasPadam
  3. hellloooo 2012! nanti bila we all nk bwt gathering, aku call ko nanti. hehehe. ikut sekali tau. jgn lupa datang...

    BalasPadam
  4. waahhh... masjid ubudiah ada kat korea..!!!

    ahjussi tu best lah..

    BalasPadam
  5. @bdk2:

    wokeh bebeh, nanti nak gather roger aku. banyak mende aku nak tanya pasal india neh. InshaAllah aku datang :)

    BalasPadam
  6. @mulan:

    dia memang best lagi sporting!

    BalasPadam
  7. Krabi sukses, lepas ni boleh lanjut cuti2 underdesk ke negara lain! wuhu!

    BalasPadam
  8. @ayu:

    yeh yeh krabi memang sukses! nanti kita bawak motor kat rome plak ek lepas neh ;)))

    mari kita menabung demi projek 2013 menjadi. setahun lagi la tapi....huhuhuh

    BalasPadam
  9. saya suka masjid ubudiah!
    saya rasa masjid tu sangat cantik!!!!!

    ye, saya suka kuala kangsar :)

    BalasPadam
  10. @redTupai:

    memang masjid itu cantik!

    BalasPadam
  11. wow...gi Korea ya...best wooo

    BalasPadam
  12. @Biqque:

    mesejid kuale yg glemer tue kome!

    BalasPadam