Rabu, 13 Mac 2013

Observation: Seoul Peak Hour



7pm Namsan Tower Obvervation Deck
Gambar ini aku ambil semasa menikmati waktu senja di kawasan peninjau, Menara Namsan. Keadaan trafik adalah agak serius di bawah sana, di Seoul, terutama ketika waktu puncak, iaitu 7-9 pagi dan 4-8 malam. 

Seoul di antara bandar yang mempunyai sistem rangkaian pengangkutan awam yang sangat baik; dengan bas awam, teksi dan  subway saling berhubungan dengan baik, matsalleh sebut, very well-connected. Namun kenapa masih ramai individu memilih untuk menggunakan kereta persendirian masuk pekan?

1. Harga kereta yang murah di Korea 
2. Dah beli, mestilah nak pakai tiap-tiap hari, kalau tidak rugi kot
3. Kepadatan Seoul sendiri dengan 10 juta penduduk. Subway memang padat, jadinya ramai juga individu memilih kereta persendirian, lebih selesa dan terus ke tempat yang dituju tanpa bertukar mod pengangkutan.

Renung-renungkan.

14 ulasan:

  1. Balasan
    1. Ape lagi..korea sebelah jea ngan japan intan. Seberang laut jea. Lajak la sana :)

      Padam
  2. kenapa aku rasa view mcm lain je mas? ke ni belah lain? tp aku kalo pengangkutan yg bagus dan aku menetap kat korea. nak jugak aku naik subway tiap2 hari. boleh kurus woooo! hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dekat padlock2 tue la. Tp aku zoom jauh sket kat situ.

      Kalo aku dok sana pon aku akan pakai public transport jugak kot. Tp tue la..aku rase subways dia dah cukup bagus dah, tp masih traffic jam kat atas jalan. Teruk pula tue.. Itu yg pelik.

      Padam
  3. Kereta dan barangan elektornik buatan Korea bermutu. Rakyat Korea memang telah diasuh mencintai barangan buatan mereka sendiri.

    BalasPadam