Sabtu, 15 Oktober 2011

Experiencing South Korea: Day 6, Gimpo-Jeju si

Selepas hampir 6 hari di mainland, kami bergerak terus ke Pulau Jeju aka Jeju-do. Ini adalah sambungan Entry dari SINI.

Bila sampai di Seoul malam semalam, kami bermalam di SeoulWalker Guesthouse. Kami spend dalam 50,000KRW semalam untuk menginap di sini. Locationnya memang agak jauh untuk berjalan kaki dari subway station. and then, breakfast memang tak disediakan. Aku macam tak berapa favor sgt GH nie, tp owner dia sangat friendly dan baik. Tapi overall ok la kot. Nyenyak jea aku tido malam semalam.
Kami check out jam 11pagi dan terus ke Gimpo Airport. Naik taxi dalam 12,000KRW. Flight kami ke Jeju dalam jam 3.20pm. Klik SINI untuk tau macammana aku beli tiket flight. Memang aku lepak lama di Gimpo.Dalam pada menunggu tue, nasib baik internet pun laju bangat maka terisi le juga masa yang banyak tue. Then aku sempat juga tulis postcard untuk diri aku sendiri dan kengkawan yang minta aku postkan postcard pada mereka. postcard nie aku beli masa di seoul. Harga setem untuk sampai ke Malaysia adalah 370KRW. Jadinya kalo korang nak kasi postcard ke Malaysia, cukup dengan amount tue. Tak yah lebih lebih, tempoh untuk sampai ke depan pintu rumah kita sama jea, dalam seminggu lebih.

Bila dah banyak masa terluang tue, memang aku suka tengok orang la kan. Kalau di Korea nie, lelaki dan perempuannya memang menjaga kecantikan mereka. Bila aku duduk di hostel, ada yang berbentuk dormitory yang aku akan share dengan orang lain. Kalo sedorm ngan korean girls (mainly), diorang akan spend dalam 45minit-sejam sebelum tido untuk "merawat muka" diorang. memacam menda mereka letak..no wonder, polos jea kulit muka diorang.

Pembedahan plastik pun agak berleluasa di sini. Sampai satu tahap, parents diorang akan hadiahkan plastic surgery kalo mereka sukses dalam exam. Dahsyat tak? itu yang aku dapat info dari orang sini la. Plastic surgery di sini memang satu keperluan. Tidak kira la lelaki atau perempuan. Siapa mahu buat nose job seperti di bawah?

Dalam jam 3 lebih kami dah masuk ke flight cabin..Comei jea deco dalam flight tue..aku suka jea. Babai Seoul...

And welcome to Jeju Island. Moto Jeju adalah "We love having you here". Kata-kata keramat nie memang ada di mana-mana. Bila sampai di Jeju, matahari lagi terik di sini. Sebelah Selatan South Korea memang lagi panas. Tapi matahari jea yang terik, suhu tetap sejuk. Just a beautiful weather. Langit biru tanpa awan..

Sampai di airport, kami terus cari taxi untuk ke Yeha Guesthouse. Kalo nak naik bas pun ada sebenarnya, tapi kalo ada dalam 3-4 orang, lebih baik naik taxi, fare lebih kurang sama jea dengan naik bas. Tambang taxi dari Jeju Airport ke Yeha Guest house dalam 5,000KRW. Lebih convenient dengan beg2 besar kami..:)

Yeha GH nie aku book 3 bulan sebelum aku sampai sana secara online. Satu malam untuk seorang adalah dalam 19,000KRW. Kami akan tidur di sini untuk 3 malam sebelum balik ke Incheon semula. Antara semua GH yang aku duduk, Yeha nie yang paling best di samping The House Hostel masa aku di Sokcho. Breakfast meriah, International call adalah FREE. So tetiap malam masa aku di Jeju nie aku telefon mak aku untuk update. Sebelum nie via FB jea dengan adik aku.  Jadinya, takdela dia nak risau lelebih kan..
Dan yang paling speselnya GH nie, diorang sediakan juga kelengkapan dapur untuk Muslim. yay!!!! x payah nak beriya samak. Memang best! Roti yang diorang provide masa breakfast pun yang halal. Memang takde kat tempat lain la. Spesel!

Malam itu, aku tidur nyenyak dan berangan untuk kembara esok hari pula..:-)

Till next time.

21 ulasan:

  1. Mas!

    best gilos nmpk ko pegi jeju-do nih! ko naik easyjet return tix rm200 eh? aku penah gak masuk website dia..mmg murahhh!!! interior dlm die mmg superb dan cuns la.

    pasal GH tu, mmg tak sangka aku ade halal punye alat2 dapur. sos kimball tu mmg takleh blah! hahaha. aku ingtkan jeju-do mmg totally muslim takde.

    town dia kat jeju ok x?

    BalasPadam
  2. peh

    lulus exam, buleh buat plastic surgery?

    kaye gilosss org korea ni..

    i bet, laki dlm gambar tu, buat plastic surgery , eh?


    ehhh lawa deco dlm flite tu!

    first time tgok.. hihi

    BalasPadam
  3. @bdk2:

    town dia ok, tapi jeju nie memang sgat besar..dalam 3 kali langkawi..dari timur ke barat jeju dalam 2-3 jam. memang x cukup even 2 hari penuh di sana.

    aku rasa ada muslim yang penah dok kat yeha GH tue yg tinggalkan sos kimball tue. tp memang bagus la GH nie. aku rekomen sumer org utk dok sini kalo ke jeju!

    BalasPadam
  4. Owh ya...lupa lak. gmbr org lelaki pakai plaster kat hidung tu bru lps bwt plastic surgery eh? bukan hidung berdarah? hihi...kat sana mmg murah kan kos nk bwt belah2 plastik nih.

    perghhh...tak sbr lak nk ko smbung cite psl jeju ni. tak ramai yg pegi jeju nih. nnt aku duk sini jugak! tp kene tggu ripit korea dlu ler.

    BalasPadam
  5. @kemang:

    cost surgery kat sana agak affordable..pasal tue ramai yg buat..

    nways, aku rasa dia buat nose job..huhuhuu :-)

    BalasPadam
  6. @bdk2:

    aku rasa dia buat. tak tau la kan, kot hidung dia patah ke apa ke kan..tp sepanjang aku kat sana, aku ada jumpe dalam 5 org idung berbalut macam tue..huhuhu,

    aku lupe plak nak tanye dia, dia buat idung ke idak..hihiii kang idung aku plak yg patah..;))

    BalasPadam
  7. wah syok nye berjalan ke negara org...

    BalasPadam
  8. mas!!!

    tarikh pi india brape hari bulan dr brape ke brape?

    nk ikut!!! ngn janggel, kemang sume kan?

    BalasPadam
  9. @bdk2:

    ehheehe aku dh beli tp tarikh lain la.......aishhhh kemungkinan solo la aku...in case kalo xde sape nak join aku..huhuhuuuuuuu

    BalasPadam
  10. date ko brape hb?

    aku ingtkan sama mcm janggel sume..tak ke???

    BalasPadam
  11. aku nye lain,

    diorang awal mac,

    aku 21-31mac

    BalasPadam
  12. sis ,kami pegi 12-19 march !

    kami balik, akak plak pegi...

    BalasPadam
  13. @kemang:

    allololooo kite jumpe kat airport jea nanti ek :-)

    BalasPadam
  14. hahahaa...adusss !! len tarikh la plak...


    mebi tak gi kot, sbb kiteorg sume nye bajet ciput ! rm500 je,, keh2..

    BalasPadam
  15. @kemang:

    xpela..maybe next time bleh travel sesame ek...:-)

    BalasPadam
  16. salam mas zuber, all this while i refer blog you for further reference... akan ke jeju 26.4.2012 and try to book the yeha hostel.. cuma nak tanya, did ur card being charged bila buat reservation sebelum pergi? hope to get ur answer. TQ

    BalasPadam
  17. @jay jamil:

    masa book online memang terus buat payment through credit card. tiada surcharge. exactly the same room rate charged. no worries.

    in case suddenly u x boleh ke sana, yeha akan refund balik duit yg u dah bayar tue. but not sure how many % return. :-)

    tq sebab singgah di sini. :-)

    BalasPadam
  18. salam masZuber..
    1.mase book Yeha GH tu bayar macam mane eh? dah sampai baru bayar or kene bayar advanced utk confirm booking?

    2.utk book ticket eastar jet tu..td try2 nak cari ticket for my trip Apr2012..tp die bg error ni "The reservation and purchase must be made at the same time"..maksudny ticket kene beli hr yg nk boarding ke?

    hope bole tolong ye.. time kasih :)

    BalasPadam
  19. @dodonpachi:

    sorry for late reply.

    utk book yeha, kena terus bayar dengan card credit. untuk purchase ticket eastarjet pon kena bayar masa booking.

    BalasPadam
  20. salam.. tumpang tnya..

    kami nk pergi jeju on sept 2012 ni.. boleh tak nak mintak Yeha guesthouse tu pnye website address. mcamana nk buat booking tu ye?

    tq :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. website yeha:
      http://www.yehaguesthouse.com/

      bole book online ngan credi card. sangat senang!

      Padam