Rabu, 21 April 2010

ADA APA DENGAN JOGJA: Day 1, 9thApril2010

Saat yang ditunggu2 telah tiba. Sejak membuat keputusan yg agak 'tetiba' untuk menyertai sahabatku, Ayu ke Jogja~ atas dasar ingin mengubati jiwaku yg agak lara ketika itu, setiap hari bagaikan jam yg berdetik. Started to count day by day. Rasenye dalam sebulan lebih jugela menunngu hingga  hari itu akhirnya tiba, 9th April 2010.

Perjalanan dimulakan seawal jam 6.45pagi. Adikku, Khairul telah menghantarku ke KL Sentral dan tiba disana dalam Jam 7.05minit. Dari KL Sentral, aku menaiki train express tanpe henti ke KLIA dengan tambang rm35 dan sampai di sana dalam mase 28minit. Sampai di KLIA, aku sempat berlegar2 dahulu sebelum drop my luggage @ Kaunter C8 around 8.15am. Memandangkan flightku dijangka terbang jam 9.10am, i have waited for boarding since 8.30am lagi. Walaubagaimanapun, due to some technical problem, flightku telah didelay ke 10.45am (ingatkan Air Asia jea yg suke delay flight, rupenye MAS pun same jugek).
Habis rosak program ku hari itu kerana kawanku, Ayu sedang menunggu di Jogja dengan activiti2 yang sememangnye padat utk hari itu.( Ayu+Kak Raina+Ian+Dilla telah berada di jogja sejak 7hb lagi)
Anyways, flight take off dalam approx. jam 10.45am  and landed at Jogja around 12.10pm (11.10am waktu Jogja).                                                                                                                     
Sesudah sampai di Jogja, Ayu dan Hendra telah sedia menunggu utk menjemputku. Hendra adalah kawan Ayu (TTM, bole?) dan merangkap tourist guide kami sepanjang perjalanan  mengexplore Jogja. i was so excited thinking all interesting places waited to be visited.
Sementera menunggu kak raina dan geng lain yang sedang sibuk shopping di Pasar Beringharjo, Hendra telah membawa kami ke Fort Vredeburg. Lokasinya memang bersebelahan dengan pasar tersebut. Sedikit background about the place: The fort, was built during Colonial times by the Dutch in 1765. One of the seventh presidential palaces in Indonesia. Telah dijadikan museum : Pusat Informasi dan Pengembangan Budaya Nusantara dan Museum Perjuangan.




Selepas Kak Raina+Ian+Dilla puas dengan hasil2 tangkapan di Pasar Bringharjo, kami balik ke tmpt penginapan, di Blue Safir Hotel, Malioboro dan seterusnya meneruskan perjalanan ke Daerah Sleman~Kaliurang. Tempat dimana terletaknya Taman Nasional Gunung Merapi. Perjalanan ke sana mengambil masa dalam sejam setengah dari Malioboro.










Volcanic Mount Merapi as background


 Laluan larva yang terbentuk semasa gunung ini meletup tahun 2006.



Hari semakin gelap dan kami decide to go back home. on the way back to Malioboro, kami singgah di Warung Poci untuk menikmati hidangan istimewa Teh Poci. Lokasi Warung Poci ini masih di kawasan Kaliurang dan yang specialnya teh ini, ianya diserve di dalam tea pot comel dan tehnya berperisa bunga. Warung Poci ini unik kerana hampir keseluruhan dinding yang ada di warung ini dilukis dengan mural.

This is Kornet: Nama dan rupanya agak buruk, tp rasanya enak banget! Similar to begedil but 80% is meat.


with Kak Raina

After having tea and few Kornet, we continue our journey back to Malioboro. We arrived at Malioboro around 9.30pm and decided to watch movie at nearest cinema in town (plan to watch The Titans movie). Unfortunately,  only seats from the front row are available. So we divert the plan and head to the Momento Cafe. Having  Chocomelt for our nite supper. Yeah sesi kaunseling aka "Curhat" bersama Mas Dhani dan Hendra (free kaunselor) berlangsung and the session ended fruitfully. ehhehe

 Coklat-Banjir

Indonesian's  Vocab for today:
1. Geer = Perasan
2. Pertamina = Stesen minyak
3. Curhat = Curahan Hati?

Coretan Hari Pertama Tamat.

7 ulasan:

  1. perlu keeee tulis TTM??? hahahahaaha mungek ah mas :P

    BalasPadam
  2. ohohoh HARUSSSSSSSSSSSSSSSSS!
    Day 1 nye entry nie tak abis lagik nie..aku akan tambah dari semase ke semasa.

    BalasPadam
  3. bagus bagus.. teruskan niat suci murni anda.. jgn sia2kan nota yg ko dah buat :D

    BalasPadam
  4. akhirnyer update juga citer pasal jogja...sekian lama aku tunggu entry jogja kau nie mas...hehehe...so dpt mengubat hati yg lara x pergi sana?

    BalasPadam
  5. Thnx Lyn for reading aku nye blog. Aku akan update dari semase ke semasa. Nie baru coretan hari pertama. akan ade 4 siri lain yg aku akan tulis..tp biasela..slow n steady. K, Enjoy reading :)

    BalasPadam
  6. Pasal hati yg lara: yeah..it takes time to heal..but getting better. :)))

    BalasPadam
  7. Assalamualaikum wr wb.

    Sebelumnya saya mohon maaf jika Tuan/ Puan/ Abang/ Akak kurang berkenan. Salam perkenalan nama saya Jati dari syarikat pelancongan Ganesha Jogja Tour & Travel. Kami adalah perusahaan pelanjongan khususnya dalam pakej pelancongan Jogja. Bilamana tuan/puan, abang/akak hendak melancong kat Jogja sila bole kol / whatsapp saya. Insya Allah saya bagi quotation menarik dengan harga yang berpatutan.

    Kami bole bagi harga yang berpatutan dengan pelayanan maksimal kerana semua kami handle langsung dari Jogja. Jika tuan/puan, abang/akak hendak melawat ke Jogja jangan sungkan whatsapp saya +628985101301 atau kol +62 85104919010, bole juga email kat ganeshabantul@yahoo.com. Tanya2 dulu tidak mengapa.. 

    Selain pakej pelancongan Jogja kami juga melayani paket pelancongan luar kota seperti Solo, Dieng, Bali, Lombok, Bromo, Karimunjawa dan lain-lain. Ada juga sewa kereta / van / minibus dengan harga yang berpatutan. Harga bole kami sesuaikan dengan bajet Tuan/ Puan/ Abang/ Akak sekalian.

    Berikut contoh pakej pelancongan dari kami:

    Jogja 4D3N Tour (FULL BOARD / ALL IN)
    Kasongan (pottery production), parangtritis beach, manding (leather arts), borobudur temple, lava tour merapi (exploring the rest of merapi eruption using jeep), chocolate kotagede, masjid mataram kotagede (oldest mosque in Jogja), pusat kerajinan silver kotagede, kraton (sultan palace), tamansari watercastle, cave tubing goa pindul, indrayanti beach, bukit bintang
    Price start from: RM 482

    All package types include:
    • Private Car AC (Toyota Avanza / Grand Livina for 2-6 pax, isuzu elf 11 seats for 7-11 pax, isuzu elf 16/17 seats for 12-16 pax, medium bus 31-33 seats for 17-33 pax, bigbus 44-54 seats for more than 33 pax)
    • Hotels 3 nights *2/*3/*4 (+breakfast)
    • Driver
    • Driver Meals
    • Parking fees
    • Tour guide (by request)
    • Entrance ticket’s stated in itinerary
    • Dinner and lunch based itinerary
    • Documentation (by request)

    Exclude:
    • Airport taxes
    • Personal expences (laundry, pulsa, shopping dll)
    • Additional menu for dinner / lunch (if included)
    • Driver, driver’s assistant, guide tips (optional)

    Note:
    Harga dapat berubah sewaktu-waktu
    Harga tidak berlaku bagi high season

    Banyak lagi pakej yang lain seperti Jogja + Solo, Jogja + Dieng, Jogja + Semarang dan lain2. Sila jangan sungkan kol saya di +6285104919010 / whatsapp saya di +628985101301 (FREE). Atas perhatiannya kami ucapkan banyak2 terimakasih.

    Wassalamualaikum Wr Wb

    BalasPadam