Jumaat, 29 April 2011

Pre-KoreaBackpacking 1: Wake up!

Sambungan entry dari SINI

Sekarang sudah mahu masuk ke Bulan Mei.

Aku ada masa lebih kurang dalam 4++ bulan lagi sebelum meneruskan misi kembara ke Korea Selatan.

Banyak benda kena pikir bila memilih untuk mengembara secara sendiri. Tanpa pakej. Tanpa terikat dengan  jadual yang di luar kawalan dan keinginan kita. Dan yang paling penting, boleh mengurangkan kos pengembaraan hampir 40%. Cuma, ada harga yang perlu dibayar > inisiatif sendiri dalam pengumpulan maklumat yang secukupnya sebelum pergi. Memerah otak me-reka sendiri tentatif perjalanan, kos-kos yang terlibat, booking, land transfers dan segala macam mak nenek. Silap2 mata boleh rabun mengadap screen lama-lama. Itulah harga 40% tersebut. Adakah ia berbaloi?

Ya, jawapannya SANGAT BERBALOI.

aku dah dalam stage 50% dalam men-design itinerary aku di sana. Untuk 5 hari pertama hampir siap. 5 hari terakhir itu masih belum dapat difinalizedkan.

nanti bila dah lengkap aku akan share di sini. Mana tau ada kengkawan di luar sana yang lagi terer boleh tolong aku mantapkan lagi apa-apa yang patut. Kalau dapat kurangkan lagi kos lagi bagos.

to be continued..

22 ulasan:

  1. mas,
    skrg aku baru teringt...ko akan ke korea dulu sblm aku (boleh pulak aku gi invite ko join trip korea dgn aku...silly me sbb aku ni pelupa..hehe).

    i agree yg plan itin sendiri much challenge, tp the benefit is, u'll understand the place much much better compared to travel with TA. i dont see any fun travel with TA coz sume kene follow dia pnye tight itin which always tak berpihak pd kita pun. if kita suka satu2 tmpt tu bkn leh duduk lama2...ada time frame. so bila jln sendiri, kita leh lepak lama2, explore lebih..go extra miles...but the challenge is there, so take it.

    i can see now ppl dah ramai suka travel sendiri which is a good sign..thanks to AA for cheap flights..so we can fly more frequent and conquer more place.

    btw i akan pegi nz this coming july (week before puasa). if u interested nak follow, joinla. im solo, no company. plan nak buat bungy jump, milford sound, snowboarding. insya allah.

    BalasPadam
  2. mas, ko gi dgn sape?

    fatt, ko travel solo ke NZ? best kot!

    aku pun akan travel solo ke KK. plan backpack sebab yup, timing lebih flexible. lagipun dah ada target spot yg aku nak pegi.

    n july for my mini transMalaya.kalau takde geng yg available, solo pon solo lah. cuma gambar diri sendiri nanti kurang la kot. hu~

    BalasPadam
  3. mengembara la sepuasnya~~nanti bila da kawin jadi macam saya~~perasaan nak mengembara tu digantikan denagn komitmen~haih~~~

    *berapa modal eh?

    BalasPadam
  4. saya pun dalam proses nak buat itinerary utk travel ke Perth october ini...

    memang pening kepala, tapi worth it!!

    sila tepek, tahun depan kalau ada rejeki, saya pun nak ke korea

    BalasPadam
  5. sekejap jer masa berlalu...rasanya baru lagi kau ckp nak gie korea nie...seronoknyer mas sebab kau berani nak travel sendirian macam nie...

    BalasPadam
  6. Hui! Tak sabar nak folo cerita backpacking ni... Cuba update daily ya...?

    BalasPadam
  7. sama lak tema entri kita hari ini. kalau awak persediaan nak ke Korea Selatan, uncle persediaan nak pergi mancing.

    pergi korea cuma ada dua masalah sahaja rasanya .. satu, bahasa; kedua, makanan.

    BalasPadam
  8. @fatt:

    itula, ko ke sana oct kan? memang x sama ngan tarikh aku..takpe la..

    NZ bulan 7 nanti? best yea ko. aku tak kot kalo tahun nie. Bajet aku tak cukup la kalo nak ke tempat lain dalam masa terdekat nie. very tight. aku berangan kalo tahun depan best jugak bulan mei 2012 onwards.

    aku doakan ko slamat pergi dan balik. tp ko memang lagi terer. dah byk kali ke sana kan. x no prob dah la solo ke sana. ko memang lagi kental.

    do share your journey when u get back home. bole aku tiru itinerary :)

    BalasPadam
  9. @GB:

    sejak aku launch ajakan aku ke korea bulan mac lepas, ada 2 orang lain yang nak ikot. seorang ofismate aku dan seorang lagi kawan kepada dia. They are in their 50's, so im not sure diorang bole ikut rentak aku ke idak. kalo diorang x larat, aku akan menyolokan diri la for certain activities there. i dont mind anyway. lebih thrill :). so kawan2 yang menyayangi aku sekalian, korang jgn risau lagi k. aku ok InshaAllah.

    p/s: aku memang suka ke sabah. BEST sangat. ko jgn riso la!

    BalasPadam
  10. @bujal:

    dah kawen lagi la bole bujal. lagi best ade partner di sisi. bawak anak pun lagi la meriahnye..

    untuk bajet keseluruhan, nanti i share in next entry ek :)

    BalasPadam
  11. @daddy ziyad:

    best nye dia...nk pi perth. rindu la dengan kedamaian di sana.

    sila masukkan dalam itinerary doc ke kings park+swan valley+ fremantle+ york town+ toodyay+ augusta + margerate river + albany + and yes not to forget cervantes.

    adeh..mulalah saya berangan neh..

    BalasPadam
  12. @lyn:

    belum lagi pegi nie..

    aku dah bukan seorang lagi ke sana. ada 2 org lain mau ikut..:)

    BalasPadam
  13. @uncle gedek:

    saya akan cuba when time and mood allow..:)

    BalasPadam
  14. @uncle lavendri:

    saya setuju, bahasa akan menjadi salah satu cabaran yang kuat apabila di sana. saya akan try blajar simple korean language for lil communication. InshaAllah boleh.

    bab makan, saya x nampak apa2 masalah dengan itu. sebab saya ada stock makanan yg mencukupi..:))

    BalasPadam
  15. @gb,

    yup gb..im solo. aku tak takut klu solo kat sana..tmpt dorg safe. byk je traveller solo, tak susah nak make new frens kat sana. tips bila jln solo dan nak bergambar, bwk tripod (ko cari yg kaki dia boleh bukak smpai tinggi takat pinggang).

    aku ada 1-2 lagi trip yg solo pasni. aku saja travel solo, nak cari pglmn pastu build my confidence dan self-challenge. sunyi tu mmgla..but there always chance to make new frens. goodluck! :)

    ps : klu ko tak confident, join couch surfing. nti ko bleh meet fellow travellers ms jalan2. much interesting aku rasa




    @mas,
    a ah..aku gi sana oct dgn 2 blogger. rasanya tu 1st time dorg keluar dr msia. hopefully trip ni success. mula2 aku plan nak woofing pas dorg balik, tp pastu aku tukar fikiran..rasa cam nak naik ferry ke jepun. cuma skrg yg jadi masalah requirement kjaan sana agak strict, at least kena ada rm10k dlm akaun. invitation letter aku takde masalah, cuma tang duit 10k tu. kalau fund aku cukup, insya allah aku pegi. but travel in japan gila2 punya expensive..tp benda ni kiv dulu coz aku kene tgk 2-3 bln ni camne.

    aku takde apa itinerary sgt kat nz bln 7 nti. mostly sume tmpt aku dah cover, aku just akan spend masa aku di Queenstown. nak jumpa kengkawan, ex-bos, pastu lepak2 saja. but if ko nak gi nz & need my help on itin, just ask ok! no problem :)

    BalasPadam
  16. beraninya mas bergerak sorang ke korea. kalau makcik tak berani.kalau malaysia beranilah.masih bujang ni kalau nak makan angin sepuas-puasnya, kalau dah kahwin banyak agenda lain plak.

    BalasPadam
  17. setuju dgn fatt
    bila jalan solo ni, boleh build self confidence
    rugi saya tak sempat buat masa bujang dulu
    yup.. kalo dah kawen, memang la lagi best
    tapi kosnya lagi besar maaaa
    hehe

    neway, enjoy ur trip mas!

    BalasPadam
  18. salam kenal...

    gud luck sis,moga hasrat tercapai...dipermudahkan segala-galanya...

    BalasPadam
  19. @fatt:

    thanx a tonesssssssss. nanti memacam akan aku tanya ko jika ade rezeki ke NZ satu hari nanti. aku harap tahun depan la kalo bole.

    Japan memang traveling cost tinggi. so target kalo nk ke sana pun through kursus memane yang seswai utk aku buat kat sana, then go for it.Japan government yg bayor. tgh carik lubang neh..

    nways, aku ingat macam nak try couch surfing la mase kat jeju island nanti. macam berguna jea and cost effective ;p

    BalasPadam
  20. @kak ina DDC:

    saya cuba utk itu. selagi x cuba, kita tak kan tahu tahap kemampuan kita sejauh mana. harap2 berhasil..:)

    BalasPadam
  21. @sham:

    terima kasih di atas kunjungannya.

    BalasPadam