Selasa, 4 Oktober 2011

Experiencing South Korea: Day 3 (Part 1), Nami Island-Kwang Jang Market- Cheonggyecheon Stream @ daytime

Ini adalah sambungan entry dari SINI.

21st September 2011, Wednesday.

Balik dari sightseeing seoul hari ke-2, bila aku buka email malam tue:
"Good Afternoon,,,
How's your day? Did you enjoy your sightseeing???
Hope this won't be late e-mail to you.
I think I can show you guys of Nami-island tomorrow if you are okay.

So,,if you are okay, I would like to pick you up tomorrow morning 8 am (after 8 am... might be in traffic jam).  right in front of your guest house...

But if you don't want me to join,,please give me a call.

Hope you enjoyed your day...

And see you tomorrow^^"

Best,

Park Moon-Kyu, COTI
Bila aku dapat emel ini, kami bertiga rasa sangat terharu. Mr. Park ni memang risau akan kami sebenarnya. Dia kata kami begitu advanterous sebab datang ke korea dengan sendiri. Dah la sepatah haram bahasa korea langsung x tahu kecuali annyeosayo. Jadinya dia memang kalau boleh mahu juga tolong apa-apa yang patut sepanjang kami berada di sana.

Jadinya, bila dia mahu join kami pegi Nami Island, memang syiok juga. Mesti akan ada info-info lebih yang kami dapat dari dia sebab dia tahu semua benda. Sangat informative!  Dan yang spesel, he speaks fluent english. Susah nak carik orang korea yang macam dia. :-)

Mr Park jemput kami di GH tepat jam 8am. Sungguh punctual. Nasib baik kami memang dah ready before 8am. Kalo tak mesti rasa tak best kalo dia kena tunggu pula kalo lambat.

Nak ikutkan itinerary asal kami ke sana dengan train. tapi since Mr Park nak join, kami ke sana naik kereta dia. Nami Island aka Naminara nie terletak di Chuncheon, Gangwan-do. Perjalanan ambil masa dalam 1 jam setengah dari Seoul. Sepanjang perjalanan, scenery memang cantik. gunung-ganang, sawah padi, empangan, ladang-ladang etc. Kalau naik train rasanya lalu juga kot kawasan2 nie.


Kami sampai Naminara dalam jam 9.30am. Kami memang orang yang terawal la sampai sebab naik feri yang pertama. Entrance fee untuk ke Naminara nie dalam 8,000KRW. Mr Park yang pemurah lagi baik hati itu yang belanja. BEst tak?


Naik feri dalam 5 minit, dan kami sampai ke Naminara. Kami sewa basikal untuk sejam dengan 5,000KRW setiap orang. Memang lagi best dengan berbasikal sekitar Naminara nie. Sangat syahdu di samping teringat babak2 dalam Winter Sonata. hahaaa layan!
Kawasan Metasequoia path nie memang wajib yea utk posing lelebih sket ok. Sambil naik basikal bunyikan loceng sekali. ;p
Dekat naminara nie memang banyak la kenagan Winter Sonatanya. Aku tengok citer nie memang dah lama masa tue aku practical. Memang masa tue tengah hangat tayang drama nie. Aku pun terjebak juga.

Banyak pokok maple di sini. Orang di sini panggil the autumn leaves. Tapi tue la, masa aku pegi nie, daunnya tak banyak yang tukar lagi ke kaler merah dan kuning. Memang sayang sebab kalo dalam pertengahan Oktober till November, daun pokok memang dahsyat kat sini. Ambience memang lain. Aku memang silap masa la pegi waktu nie. Nways, kalo korang plan nak ke Korea, cari la tarikh yang sesuai yea. :)


Kawasan Naminara nie sangat luas. Dalam 430,000 meter persegi. Dalam tue ada restoren, gift shop, resort houses untuk di sewa, tasik yang best dan memacam lagi.

Setelah dalam 2 jam berlegar-legar, kami ajak Mr Park untuk lunch. Ingat nak belanja dia makan di situ. Kami tanya dia kat mana restoran yang provide vegetarian food dan dia suggest The Nami Country Restaurant. Kami order nasi dan vegetarian pancake. memang sedap. SIde order restaurant kasi kimci sawi. Then bole tambah sesuka hati berapa kali pun. Pun sedap juga. Memang teralas perut kami tengahari tue. First time makan best sket masa di korea nie.

Niat kami nak belanja Mr Park makan tak kesempaian sebab dia curik-curik bayar kat tokey restoren masa dia ambil air minum kami. Hmmmmm memang speechless masa itu. Dahla entrance fee dia belanja, then lunch kami pun dia bermurah hati nak belanja. Adoi, dalam hati memang rasa serba salah, tp dia ikhlas katanya.

Selesai makan, jam dah pukul 1 tengahari dan kami decide untuk balik ke Seoul. Babai Naminara!


Perjalanan balik ke Seoul aku sempat tidur. Penat setengah hari berjalan dan berbasikat kat Naminara tadi. Aku sempat juga bagitau kat Mr Park yang malam semalam kami ke Dongdaemun utk cari sutera korea tapi tak x jumpa. Then dia suggest satu tempat nama, KwangJang Market. Kat situ segala macam jenis kain ada dan korean silk yang mahal dan murah pun memang ada di situ. Dia selalu suggest dekat Malaysian friends dia untuk ke sana kalo mahu cari kain ela.

Jadinya, sampai je Seoul, Mr Park terus hantar kami ke Joghno di mana terletaknya KwangJang Market. Selepas sesi babai dengan Mr Park, kami meneruskan exploration ke Kwang Jang market pula..
Alright dekat sini memang rabak poket aku dibuatnya. aku tangkap 4 pasang kain sutera korea di sini. Ada satu kedai yang kasi diskaun baik punya. Tak reti nak menyebut nama kedai ini tapi gambar depan kedai nie aku ada letak di sini so pepandai le korang cari jika berminat. Memang cantik sutera dia. Ada yang washable dan ada yang kena dry cleaning. Aku tangkap semua. hmmm nafsu pompuan aku terkandas di sini!
Kwangjang Market nie dekat jea dengan Joghno station. Cari jea kat subway map. memang ada.

Dari Kwang Jang market, kami naik subway untuk ke Cheonggyecheon Stream. Kalau sebelum ini aku pegi masa tengah malam. Jadinya aku nak tengok kawasan nie masa siang hari pula. Stream nie panjangnya dalam 8.4 kilometer, memang pancit kalo berjalan kaki..jadinya kami jenjalan sekejap sahaja di sana, main-main air yang jernih di situ.
Aku memang suka stream ini!

Setelah puas melepak di sana, kami decide untuk balik GH. Masa tue jam dah pukul 4petang. Kami ingat mahu rehat dahulu di GH then sambung balik keluar sebelum senja untuk menikmati sunset di Seoul.

To be continued..

44 ulasan:

  1. hai untung ada mr.park..byk hidden gem yg korang dah sampai..yg kwang apa tu..harga kain sutera tu murah camne? brp harga semeter? bleh mtk kawtim ke?

    pastu yg gmbr patung tepi laut tu patung apa?

    BalasPadam
  2. mr park tuh baguih btol~ nanti kalo aku nk ke sana nak mintak contact mr park tuh~ hehe

    kt mane ade stream cantik yg kt tgh2 bandar tuh ek? ade x g situ?

    BalasPadam
  3. @fatt:
    memang fatt, kalo dia dtg mesia memang kami akan layan dia sehabis baik. :)

    korean silk yang kena dry cleaning harga dalam rm64.90/semeter. Jadinya kalo nak buat baju kurung guna kain 4meter dalam rm260 la sepasang.

    korea silk yang washable dalam rm7.50/semeter. Sepasang dalam RM30.00. Kalo kat Mesia byknya jual rm70-80. Byk tue diorang untung..

    patung naked women tepi pantai tue kononnya untuk menyambut kedatangan org ke nami island la kiranya..x sure ape simboliknya ke-naked-an dia. :-)

    BalasPadam
  4. bertuahnya mas kenal dgm mr park tu..baik betul orangnya..

    BalasPadam
  5. @shah_rule:

    huhuhuhu add la dia dekat FB ;-)

    kami pegi stream tue 2 kali, cumnanya x sampai pun kat port yang cantik tue, panjang stream tue..

    BalasPadam
  6. @norh:

    itula..saya bersyukur sgt kenal mr park mase kat sane.

    BalasPadam
  7. confirm akan ke kwangjang market selepas ini..hehehe
    tQvm kak for the info!

    BalasPadam
  8. Sukernye dpt borong kain sutera..

    BalasPadam
  9. fuh. best! best gile sebab ko boleh naik2 basikkal kat tempat tu. gile ah!

    *mr park amik gambo menyenget kat ko baekkkk punye! hahaha!!!

    BalasPadam
  10. bagi saya no fon mr park~keh keh~~

    *teringin nak jadi seadventurous kamu~he~~

    BalasPadam
  11. nak simpan siap2 aaa beli sutera washable, leh verangan kaya bila dah balik sini balik!!! Hihihi....

    huwaaaaa nak kenal dgn mr. park jugak!!! hahahaha...

    [berangan jumpa SUJU, pastu diorang offer bawak pi jenjalan.... hihihi bestnya~]

    BalasPadam
  12. Speechless!

    Memang cantik..especially kawasan Metasequoia tu...

    By the way, nice tudung style ! haha

    BalasPadam
  13. @anon:

    kalo nak carik korean silk, maka dtgla sana :-)

    BalasPadam
  14. @nieda:

    suke sebab dpt apa yg nak..

    BalasPadam
  15. @GB:

    syahdu naik beskal kat sane.. :-)

    sebab aku pendek kot. kalo dia bengkok kat kakak sebelah tue kang berlage kepala pule..;p

    BalasPadam
  16. @bujal:

    no: 12545878955556

    kamu pun buleh....

    BalasPadam
  17. @masMZ:

    SUJU? siapakah? org glemer kat sane ke?

    BalasPadam
  18. bersihnya sungai tuuuu!!

    eh, mr park tu dah kawen lom? hehehe

    BalasPadam
  19. dah selamat sampai msia ye MZ
    cantiknya gambar di sana :)

    BalasPadam
  20. huyo kak .. baik nye mr park.... nanti nak kontek die lah kalo gi korea... (bila la tu)

    ;)

    BalasPadam
  21. ala...mcm nak je contact no dia...dia mau ke bawa org yg tak kenal cam saya ni...atau dia mmg salu jadi tourist guide kat sana

    BalasPadam
  22. wahhhh...baik giler mr.park tuh! mcm mana u kenal ek? ke kwn kepada kwn u?

    tp seriusly, mmg payah nk jmpe korean yg baik. even tho dlm drama sume baik. mybe dorang segan kot nk tlg. aku try jugak carik penpal kat tenet. kot2 laaa org korea nk kwn ngn aku. hihihi

    wahhh...kedai sutera tu boleh laaa aku singgah nnt. hihih

    BalasPadam
  23. @h4ni3:

    bersih lagi jernih dan sejuk..naseb baik cetek jaa..kalo x maunye saya terjun snorkelling ;p

    mr park is a married man with 3 children. :-)

    BalasPadam
  24. @miss nina:

    saya selamat pulang hari rabu minggu lepas :-)

    BalasPadam
  25. @kemang:

    ituler, mr park mmg best!

    BalasPadam
  26. @eka:

    dia slalu jea nak jumpa dengan alumni program COTI, South Korea. biase nye dia akan try nak tulun apa2 yang patut..

    BalasPadam
  27. @bdk2:

    salah sorang ofismate aku adalah alumni program coti yg mr park buat. so ofismate aku tue yang perkenalkan dia dgn kami. x sangka pula dia nak berabis join kami punya nami island agenda. wat a pleasant surprised actually. :)

    BalasPadam
  28. MasZuber - Korea ada time difference x dgn M'sia?

    BalasPadam
  29. cantik, cantik, tak boleh terucap ngan kata-kata rasanya.

    BalasPadam
  30. maszuber,

    hahahhaa.... naper ko tak kenal suju? Super Junior!!!! Kah3x, aku laksss tetiber KPop!!!! :)

    BalasPadam
  31. @masMZ:

    hehee tue la..aku memang x amek sgt pot K-Pop neh. tapi tue kira nama manja la tue kot?

    BalasPadam
  32. best best... the last time i gi in 2002... masa tuh bodoh lagi ambek tour and diarang pun tak welcome tourist sgt kot. makna nye.... kene gi lagi!! hehehe.... excuse sesungguh

    BalasPadam
  33. Mana ko kenal mr park tu? Dia tour guide ke

    BalasPadam
  34. @xplorer:

    kawan atas kawan, dia tue bukan tour guide.

    BalasPadam
  35. @lily:

    dulu dan sekarang dah lain, memang u kena pegi lagi sekali! :-)

    BalasPadam
  36. just wanna share .. kat nami island ada 1 cafe nama drama cafe tak silap.. dia serve halal food.. its kimchi rice in lunch box sgt sedap.. lepas goncang the box, makan panas2 masa winter.. terbaek ;)

    -duan-

    BalasPadam
  37. boley tw x bape ek baget nk bawak ke sane?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kos semua termasuk flight kl-incheon-kl, Utk 10 hari di korea semua termasuk ke jeju island dlm rm3k.

      With minimal shopping of course.

      Padam
  38. Hi theгe, Ι геad your blog daily.
    Your humoristic style is witty, keep it up!

    Ϲheck оut my blog Property for Sale

    BalasPadam
  39. wasap contact no org yg baik tu....mana tau diperlukan bila sesat.nak pi next week during CNY.hihi

    hana~ 0162749504

    BalasPadam