Khamis, 23 September 2010

Kembara Perth and the Western Australia - Part 5_Vol.1_Cape Leuwin

Sudah lama entri kembara ini terhenti. Sebabnya, aku telah mengambil masa yang agak lama  juga untuk mendapatkan mood menulis sambungan kembara ini.

Berdasarkan review dari rerakan yang merasakan entry kembara Part 1-4 panjang-panjang belaka (boleh refer part 1 , part 2, part 3, part 4) dan not-so-reader-friendly, maka Kembara Perth and the Western Australia - Part 5 nie akan dipecah-pecahkan kepada 5 volumes dan kelima-lima volume adalah merupakan kembara dari pagi sampai ke malam bagi hari keenamku berada di sana.

9th August, Vol. 1_Cape Leeuwin

Pagi itu lepas Subuh, kami tak tidur balik sebab kena keluar awal untuk meneruskan perjalanan ke Cape Leuwin. Naju sediakan sarapan bubur nasi dan aku sediakan lauknya. Biasala sumer lauk cap Brahim. Selepas sarapan kami terus bersiap-siap untuk check out sebab misi pagi ini perlu dimulakan awal. Kami check out dalam pukul 8am lebih dan terus ke Cape Leuwin, Augusta. Perjalanan ke sana dari Margerate River mengambil masa dalam 45 mins. Tidaklah jauh sangat pun. Tapi permandangan sepanjang jalan ke sana memang cantik. Sempat lagi kami berhenti di satu port yang agak cantik dengan angin yang sepoi2 bahasa jea. Nice!



Kami sampai di Cape Leeuwin dalam jam 9am. Ada apa dengan Cape Leuwin? Actually Cape Leeuwin menempatkan sebuah lighthouse yang telah dibina pada tahun 1895. Locationwise, the cape is considered the point where Indian Ocean meets Southern Ocean. Menarik kan..terasa seperti dihujung dunia ;). And yeah, at times the wave can be dangerous for those who approach the slippery rocks along the costline.

Entry masuk tempat nie dalam 5 dollars. Tapi sayang, semasa kami berada di situ pada hari itu, no tour guide provided untuk naik ke atas lighthouse. So unfortunate for us..We'll miss the scenic view from top of the lighthouse..Apa yang kami boleh buat hanyalah berlegar2 di kawasan luar rumah api tersebut..

the meeting point is somewhere there..



We dont spend much time in touring the place thou. We've got only half an hour je pun sebab nak rush ke Flinders Bay untuk whale watching tour on 10am pula yang telah kami book semalam. So dalam jam 9.30am, kami pun bertolak dari sana ke Flinders Bay.

Ada satu kejadian yang agak suspens on the way masa ke Flinders Bay nie. Heheee akan dielaborate more in Part 5, Vol. 2_AugustaWhaleWatching nanti..so stay tune for the next entry yeah!..:)))



to be continued..

6 ulasan:

  1. cepat2 publish n3 saspen tu tau!
    saspen jugak nak baca nih..

    BalasPadam
  2. ko ajak gi roadtrip kan haritu? aku rasa macam best la. huhuhu

    BalasPadam
  3. wahhh bestnya! merata hangpa pi jalan dah naaa!

    http://twinkywinkystars.blogspot.com

    BalasPadam
  4. @GB:

    yup, gonna be melbourne-sydney roadtrip. jom, ada brani..?

    BalasPadam
  5. @mamadrama:

    hehee sementara tiada komitmen lagi nie kak. jalan jea la..luas pemandangan :))

    BalasPadam