Ahad, 3 Oktober 2010

ADA APA DENGAN JOGJA: Borobudur

Entry on Jogja ni adalah sambungan kepada Part 1 dan Part 2. Agak berkurun juga sambungannya dari entry-entry jogja yang lepas sebab jogja-travel-journal hilang sebelum ini(letak tah kat mana). Anyhow, its never too late to compose something about Borobudur, an icon for Jogja. 


Semasa lawatan, kami telah dieskot oleh Pak Sony..tourist guide kami untuk Borobudur ni. Dah lebih 20 tahun dia kerja di sini dan based on his extensive explaination regarding the place, we know how the place meant so much on him.


tetap berkobar2 walau panas terik..

mas dhani yang senantiase pandai mencari angle2 best utk foto2 kami

Ini la dia Pak Sony. He's a proud Muslim. Dan his perspective on the candi memang berbeza dr tourist guide yg lain. So kalo ade peluang ke sana, request la dia utk dijadikan guide. Free promo nie.

Pemandangan dari atas candi. Secara amnya, candi nie tempat penganut Buddha bermeditasi. Setiap tahun, bulan Mei, Hari Wesak akan disambut di sini.

Ini adalah stupa. Bahagian paling utama candi di akan dikelilingi oleh 72 patung Buddha. Dan setiap patung buddha tersebut terletak dalam stupa yang berlubang2 nie.

Ok, this part is beautifully narrated by historian. Keseluruhan arca yang terdapat di dinding Borobudur menggambarkan hukum karma . Di setiap tingkat, arca-arca dipahat pada ketulan-ketulan baru tumpat dan disusun sehingga menjadi sebuah cerita dan pengajaran bagi mereka yang rajin mengkaji dan mentelaah. Semua arca bukanlah cerita bersiri kerana setiap bentuk boleh berdiri sendiri sebagai satu cerita sebab akibat. Ada gambaran hukuman yang akan diterima jika membuat dosa dan mendapat balasan baik jika membuat kebajikan.

A glimpse: Pergaulan bebas di antara lelaki dan perempuan. Resulted anak luar nikah.

So the community di sekeliling akan bercerita dari satu mulut ke satu mulut yang lain dan setersnya menyebabkan perbalahan and so on.
Dan seterusnya..hukuman dijatuhkan di dunia dan ade juga arca2 hukuman yang diterima di 'dunia selepas kematian'. Agak menarik actually. It shows dat not onli Islam promoted healthy social relationship between man and female. Even semua agama juga melarang SEX BEFORE MARRIAGE.

Lengkungan nie memang cantik.

aha, sempat lagi. ;)

OMG: hey both of you, lain macam jea genggaman tangan..ngee

Satunya patung yang tidak berada di dalam stupa. Tak ingatla reason being.
With miss Raina.



Memang senantiasa khusyuk...


Ok, we have done with Borobudur. Background belakang merupakan stupa utama simbolik kepada pengabdian seorang Buddha yang berada di tahap yg tertinggi.


entry jogja seterusnya akan menyusul kemudian..

16 ulasan:

  1. @en_me:

    kat jogja jea pun, en me lagi seronot kot kat melbourne sinun..

    BalasPadam
  2. tak sonok sorang2 ghitewww.. ahaha

    BalasPadam
  3. haha suruhla family dtg menjenguk kat sane..baru ade feel..

    BalasPadam
  4. hahaha mastur... gile details.. tak sesia amik notes :P

    BalasPadam
  5. siap posing bgaya gitu... best ek dpt melawat tempat bersejarah :)

    BalasPadam
  6. besar keluasan tmpt nie mas...aku memang la x pernah ke oversea nie...sebab tu x tahu menahu tentang tmpt nie...just tgk gmbr2 jer...

    BalasPadam
  7. @ayu:
    heheee aku kan suke berinfo2 neh ;)

    BalasPadam
  8. @cik fiza:
    nanti amek la cuti fiza lpas tue pi memane..penat tau asyik keje je kan..tgh muda2 nie la nk brjalan..

    BalasPadam
  9. @lyn:
    mmg besar candi tue lyn. Turun 3 kilo terus lps round satu tmpt.. Xpe ko xpegi skrg, byk lg mase ko nk wat lawatan memane..ko lg best kot ade ade qiatina penceria suasana..

    BalasPadam
  10. @GB:
    nie trip yg lama la..dulu dulu..april ari tue..

    BalasPadam
  11. wahhh ada gambar gwe...kelesss!

    BalasPadam
  12. @miss raina:

    mestila, miss raina heinn ANTM mesti ade la..

    BalasPadam
  13. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  14. Assalamualaikum wr wb.

    Sebelumnya saya mohon maaf jika Tuan/ Puan/ Abang/ Akak kurang berkenan. Salam perkenalan nama saya Jati dari syarikat pelancongan Ganesha Jogja Tour & Travel. Kami adalah perusahaan pelanjongan khususnya dalam pakej pelancongan Jogja. Bilamana tuan/puan, abang/akak hendak melancong kat Jogja sila bole kol / whatsapp saya. Insya Allah saya bagi quotation menarik dengan harga yang berpatutan.

    Kami bagi harga yang berpatutan dengan pelayanan maksimal kerana semua kami handle langsung dari Jogja. Jika tuan/puan, abang/akak hendak melawat ke Jogja jangan sungkan whatsapp saya +628985101301 atau kol +62 85104919010, bole juga email ganeshabantul@yahoo.com. Tanya2 dulu tidak mengapa.. 

    Selain pakej pelancongan Jogja kami juga melayani paket pelancongan luar kota seperti Solo, Dieng, Bali, Lombok, Bromo, Karimunjawa, Bandung dan lain-lain.
    Ada juga sewa kereta (avanza, xenia, innova, etc) / van (elf, travello, dyna, hiace 11-17 seats) / bus (29-50) seats dengan harga yang berpatutan. Harga bole kami sesuaikan dengan bajet Tuan/ Puan/ Abang/ Akak sekalian.

    Berikut contoh pakej pelancongan dari kami:

    Jogja 4D3N Tour (FULL BOARD / ALL IN)

    Day 1
    Kami jemput Tuan/ Puan/ Abang/ Akak di airport. Selepas itu kita nak pergi ke local resto untuk makan tegah hari. Lalu menuju ke hotel guna check in. Selepas istirahat sekejap di hotel kita menuju Kasongan iaitu tempat kerajinan gerabah yang ada di Bantul, selepas itu menuju Pantai Parangtritis, disini kita bole naik delman (kereta kuda dengan dua roda), atau naik ATV atau bole duduk2 sahaja di pinggir pantai. Selepas dari pantai Parangtritis kita menuju Manding, iaitu pusat kerajinan kulit semacam dompet, kasut, jaket dan lain sebagainya. Selepas shopping di manding kita menuju local resto untuk makan malam, lalu menuju hotel untuk istirahat perseiapan tour esok hari.

    Day 2
    Pagi hari sekitar pukul 07.00 kita menuju Borobudur Temple iaitu candi Budha yang dulu pernah menjadi satu dari keajaiban dunia, selepas itu kita menuju gunung merapi menikmati sisa erupsi merapi guna jeep adventure. Selepas itu kita makan tengah hari lalu melanjutkan menuju masjid tertua di Jogja yang masih meninggalkan bangunan Hindu kerana pada masa itu merupakan peralihan dari kebudayaan Hindu ke Islam. Selepas dari masjid Kotagede kita menuju ke pusat kerajinan Silver dan chocolate di Kotagede, lalu menuju local resto untuk makan malam. Kembali ke hotel untuk istirahat.

    Day 3
    Menuju Kraton, iaitu bangunan peninggalan dari Raja Hamengkubuwono dan juga sebagai salah satu icon Jogja. Lalu menuju tamansari watercastle, tempat pemandian gundik raja, bilaman sempat bole tengok masjid bawah tanah. Selepas dari Tamansari Watercastle kita nak menuju local resto guna makan tengah hari. Setelah itu kita menuju Goa pindul iaitu menyusuri sungai bawah goa menggunakan ban. Selepas itu kita menuju indrayanti / drini / baron beach (optional), lalu menuju bukit bintang untuk menikmati keindahan kota Jogja dari atas. Kembali menuju hotel.
    Day 4
    Drop airport

    Harga bermula dari: RM 482

    All package types include:
    • Private Car AC (Toyota Avanza / Grand Livina for 2-6 pax, isuzu elf 11 seats for 7-11 pax, isuzu elf 16/17 seats for 12-16 pax, medium bus 31-33 seats for 17-33 pax, bigbus 44-54 seats for more than 33 pax)
    • Hotels 3 nights *2/*3/*4 (optional)
    • Driver
    • Driver Meals
    • Parking fees
    • Tour guide (by request)
    • Entrance ticket’s stated in itinerary
    • Dinner and lunch based itinerary
    • Documentation (by request)

    Exclude:
    • Airport taxes
    • Personal expences (laundry, pulsa, shopping dll)
    • Additional menu for dinner / lunch (if included)
    • Driver, driver’s assistant, guide tips (optional)

    Note:
    Harga dapat berubah sewaktu-waktu
    Harga tidak berlaku bagi high season

    Banyak lagi pakej yang lain seperti Jogja + Solo, Jogja + Dieng, Jogja + Semarang dan lain2. Sila jangan sungkan kol saya di +6285104919010, atau
    whatsapp +628985101301 (FREE).
    Email: ganeshabantul@yahoo.com
    FB: jati182@yahoo.co.id (Jati Wijaya)
    Atas perhatiannya kami ucapkan banyak2 terimakasih.

    Wassalamualaikum Wr Wb

    BalasPadam